Thursday, October 27, 2011

Tunisia: Parti Al-Nahdah umumkan kemenangan, janji bekerjasama dengan semua pihak

Rabu 26 Oktober 2011 

Kenyataan Parti Ennahdha (Al-Nahdah) mengenai Keputusan Pilihanraya Tunisia 

Parti Ennahdha telah memperolehi 40% dari kerusi Parlimen Kebangsaan. Dengan amanah yang diberikan di dalam pilihanraya bersejarah ini, Ennahdha bukan lagi milik ahli, penyokong maupun pengundinya, bahkan kini ia milik semua rakyat Tunisia. 

Kami amat gembira melihat iklim politik tanpa ketegangan yang sering dikaitkan dengan kempen pilihanraya, di samping pendirian matang dan bertanggungjawab dari pemimpin politik. Kita memang perlu belajar prinsip baru demokrasi termasuk mengiktiraf peranan penting pembangkang. 

Kami ingin menegaskan sekali lagi bahawa kami ingin bekerjasama dengan semua pihak tanpa kecuali. Kami terbuka kepada semua parti politik, samaada di dalam atau di luar Parlimen, serta semua badan-badan masyarakat madani seperti Kesatuan Sekerja dan pertubuhan-pertubuhan lain . 

Kami sedang mengadakan perbincangan bagi membangunkan perikatan berdasarkan perkongsian program ekonomi, sosial dan politik. 

Kami menghargai kecekapan pentadbiran Tunisia dan keterampilan penjawat awamnya yang bakal menjadi sebahagian daripada rakyat yang diperlukan oleh Tunisia di dalam fasa baru negara. 

Kami tidak menyertai kerajaan melalui kereta kebal atau rampasan kuasa, tetapi berdasarkan keabsahan pilihanraya yang bersejarah ini. Jadi kami menekankan kesinambungan Negara Tunisia dan iltizam kami terhadap semua perjanjian yang dimeterai. 

Kami percaya adalah menjadi tanggung-jawab kerajaan bagi membawa pembangunan dan penjanaan kekayaan dan penyediaan pekerjaan. Kami ingin memberi jaminan ini kepada pasaran dan rakan ekonomi antarabangsa. 

Rakyat Tunisia telah lama menderita di bawah dictator dan kini mereka berpeluang untuk menikmati kebebasan. Tunisia baru akan bebas daripada penindasan dan akan bersikap terbuka kepada semua rakyat. 

http://www.ikhwanweb.com/iweb/index.php?option=com_content&view=article&id=32619:ennahdha-announces-victory-pledges-to-cooperate-with-all-parties&catid=10387:newsflash&Itemid=858

http://fikrah-dakwah.blogspot.com/2011/10/ennahdha-umumkan-kemenangan-janji.html


No comments: