Monday, December 14, 2009

KDN minta IPTS pantau pelajar asing

KOTA BHARU 13 Dis. - Beberapa institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) diselar kerana mengutamakan keuntungan semata-mata dan gagal memantau aktiviti pelajar asing yang melanjutkan pelajaran di institusi kelolaan mereka.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam berkata, IPTS sepatutnya melaporkan kepada Jabatan Imigresen jika ada pelajar tidak hadir ke kuliah melebih 40 peratus daripada jumlah kelas dalam setiap semester.

Menurutnya, ia perlu dilakukan bagi membendung kes penyalahgunaan visa pelajar.

"Kita memberi amaran kepada mereka supaya jangan mementingkan keuntungan semata-mata kerana ada pelajar asing ini menimbulkan masalah dengan menyalahgunakan pas pelajar.

"Kalau pelajar ini tidak hadir ke kuliah melebihi waktu yang ditetapkan, segera lapor kepada pihak berkuasa dan kita akan ambil tindakan termasuk membatalkan visa pelajar ini serta-merta," katanya kepada pemberita pada majlis Hari Bertemu Pelanggan KDN di sini hari ini…

Ulasan: Kerana ghairah duit dari pelajar antarabangsa, langsung negara menjadi kecoh dengan jenayah curi/rompak, tipu dan pelacuran di lakukan oleh sebilangan kecil dari mereka. Rakyat jadi takut...

No comments: