Monday, December 07, 2009

Wanita JIM garis empat persediaan dakwah

KUALA KANGSAR, 4 Disember - Tabuh Perhimpunan Perwakilan Wanita Nasional (PPWN) kali ke-16 Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) telah digendangkan di Dewan Kolej Islam Darul Ridzuan (KISDAR) yang dimulakan dengan bacaan doa pembukaan juga bacaan al-Quran. 

‘Memacu Iltizam Mendepani Cabaran Penegakan Syariah’ menjadi agenda utama bagi Ucapan Dasar Ketua Wanita JIM, bersempena sedekad memimpin dan memikul amanah berat tersebut. 

“Memandangkan setiap antara kita tidak mempunyai banyak masa juga tenaga untuk dibazirkan kepada sesuatu yang tidak berfaedah serta bertentangan dengan prinsip juga dasar yang digariskan oleh Islam,” ujar Profesor Madya Dr Harlina Halizah Haji Siraj. 

Setiap keputusan dan tindakan pendakwah perlulah berdasarkan al-Quran dan sunnah. Justeru, isu utama yang perlu diketengahkan berkaitan dasar perjuangan organisasi. 

“Untuk mendepani segala yang disasarkan itu, golongan pendakwah sering kali dihidangkan pelbagai cabaran dalaman yang perlu diteliti sebagai persediaan awal, iaitu dengan mengenal diri yang sebenar, mengusai ego manusia, menjana keikhlasan dalam setiap tindakan serta cabaran dalaman dan menghias diri dengan akhlak terpuji.” 

Dr Khairul Sozana Nor Kamaruddin, Ketua Wanita JIM Negeri Johor selaku pembahas ucapan dasar Ketua Wanita kedua mengetengahkan bahawa perjuangan hidup berjemaah menjadi satu kesepaduan dalam setiap gerak kerja yang dilaksanakan, di samping mentarbiah ahli serta tidak gentar berdepan dengan cabaran juga halangan yang mendatang. 

“Seorang pendakwah perlukan perhentian namun perhentian itu bukanlah bersifat berterusan, tetapi memberi peluang kepada generasi lain menerajui agenda yang telah dirancang. Sekalian kita perlu memiliki petanda aras yang utama iaitu ikhlas serta tidak melupakan melaksanakan proses pentarbiahan kepada anak-anak di tadika pada ketika memandang dan memberi perhatian terhadap generasi belia remaja atau dikenali sebagai gen-Y,” begitulah ulasan ucapan dasar yang dirangkumkan oleh Timbalan Ketua Wanita JIM Kelantan. 

Pembahas Ucapan Dasar Ketua Wanita terdiri daripada 15 perwakilan yang mewakili setiap negeri, tetapi dan hanya dua pembahas yeng menonjolkan gen-Y iaitu Negeri Melaka yang diwakili Sumayyah Abd Aziz dan Negeri Selangor menerusi Nadia Ariffin, manakala wakil Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA) Pusat, Khadijah Azman turut menekankan isu yang sama. 

JIM mengadakan Perhimpunan Perwakilan Nasionalnya di KISDAR dari 4 hingga 6 Disember 2009 yang dijangka dihadiri lebih 600 orang perwakilan dan pemerhati dari seluruh negara.

http://www.malaysiaharmoni.com/index.php/nasional/nasional-category/182-ppwn-gen-y-isu-yang-dilupakan-

No comments: