Tuesday, November 01, 2011

10 hari pertama Zulhijjah....

Sewaktu 10 hari terakhir Ramadan lalu, saya terkesan dengan pesanan seorang ustaz, bahawa selain mengejar keberkatan di bulan puasa, jangan pula lupa kesempatan terbaik untuk mengabdikan diri kepada Allah pada bulan Zulhijjah.

Selepas mendengar siaran radio Ikim, pagi 1 Zulhijjah lalu, isteri saya turut mengingatkan hal sama, merujuk tazkirah penceramah jemputan. "Jangan hanya tumpu kepada kerja Harakah sampai ke subuh, tapi tak sempat solat malam," ingatnya sentiasa.

Untuk berkongsi ilmu dengan pembaca, saya cuba membelek buku-buku agama, tetapi tidak terjumpa yang dicari. Alhamdulillah, sebaik melayari laman web zaharuddin.net, saya terpandang bahan yang cukup bermakna:

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan Nabi s.a.w: "Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu. " Allah SWT berfirman: "Demi fajar dan hari-hari yang sepuluh" (maksud Al-Fajr: 1). 

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. Ia juga disebut Nabi: Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hamba-Nya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini." 

Dr Zaharuddin Abd Rahman seterusnya menghuraikan amalan-amalan utama yang digalakkan sepanjang 10 awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya: 

1. Zikir: Iaitu memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar. Ia bersumber hadis riwayat At-Tabrani yang diakui sohih Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya: "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu." (maksud Al-Hajj: 28)

Ibn Abbas r.a. mentafsirkan erti "hari-hari tertentu" adalah 10 hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama.

2. Berpuasa: Amat digalakkan berpuasa pada 1-9 Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa. Nabi bersabda: "Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah." (Riwayat Muslim)

Nabi s.a.w. juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

3. Bersedekah, membaca al-Quran, solat sunat dan lain-lain.


4. Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan taubat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

5. Bertakbir: Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa Ali k.w. menunjukkan bahawa permulaan takbir iaitu bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu Asar hari ketiga tashriq.

6. Menyembelih korban.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/editor-harakah/6286-pencuri-pilih-anjing-penjaga

No comments: