Thursday, November 03, 2011

Tarikh penubuhan Melaka 1262 bukan 1400

MELAKA 2 Nov. – Kerajaan negeri bersetuju menetapkan tarikh penubuhan kerajaan Melayu Melaka pada 1262 dan bukannya 1400 seperti yang menjadi rujukan umum sebelum ini.

Pengerusi Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Melaka (IKSEP), Datuk Mohd. Said Yusof berkata, asas yang diambil untuk menukar tarikh sebenar penubuhan Melaka berdasarkan dua karya agung iaitu Sulalat Al-Salatin dan Hikayat Hang Tuah.

Menurutnya, beberapa peristiwa yang terkandung dalam kedua-dua buku tersebut membuktikan bahawa penubuhan Melaka bukan pada 1400 seperti dikatakan oleh sarjana Barat iaitu dari Portugis yang juga bukan berdasarkan kepada fakta sejarah…

Ulasan: Dulu Melaka adalah Empayar. Bila keadilan terhadap rakyat dinafikan dan rakyat menghadapi kezaliman dari pemerintah, akhirnya Empayar akan mengecil. Sekarang hanya sebuah negeri kecil dalam Malaysia.



Kehebatan negara tiada tandingan - PM

MEKAH 2 Nov. - Perdana Menteri berkata, sokongan kerajaan yang kuat serta pengurusan yang cekap oleh pihak yang bertanggungjawab, menjadikan urusan umat Islam di Malaysia untuk mengerjakan ibadah haji menjadi amat mudah serta efisien dan kehebatannya itu tidak dapat ditandingi negara lain di dunia….

Ulasan: Lebih hebat kalau kerajaan 


Seksualiti Merdeka 2011 kerja gila

KOTA KINABALU 2 Nov. - Penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 yang bermula semalam hingga 13 November depan bukan sahaja dikecam hebat oleh umat Islam, tetapi agama lain termasuk Kristian.

Tokoh Kristian Sabah, Webley Disim berkata, ia satu kerja gila dan jelas bertentangan dengan kepercayaan semua agama di seluruh dunia yang tidak menghalalkan hubungan sejenis.

Katanya, pendekatan yang cuba dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab itu perlu ditentang sekeras-kerasnya supaya ia tidak merosakkan akhlak semua lapisan masyarakat, terutama golongan belia yang mudah terpengaruh.

Menurut beliau, setiap agama mempunyai kitab suci masing-masing yang memerintahkan untuk berlaku baik dan tidak membenarkan mereka melakukan perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri sendiri dan masyarakat.

“Amat jelas, menghalalkan perkara yang tidak dibenarkan oleh agama seperti hubungan sejenis adalah satu perkara biadab dan ia jelas sekali bertentangan dengan norma kehidupan.

“Saya menentang keras tindakan terkutuk itu dengan menganjurkan program yang jelas terpesong dan merosakkan akhlak setiap penganut yang mempercayai kitab ajaran agama masing-masing. Ini sangat melampau,” katanya yang dihubungi di sini hari ini….

Ulasan: Tuhan memusnah kaum Nabi Luth kerana terus melakukan perbuatan homoseks mereka. 

"Of all beings, do you lie with males, leaving the wives Allah has created for you? You are a people who have overstepped the limits." They said: "Lot, if you do not desist, you will be expelled." He said: "I am someone who detests the deed you perpetrate.” (Surat ash-Shu’ra, 165- 168)).

And Lot, when he said to his tribe: "Do you commit an obscenity not perpetrated before you by anyone in all the worlds? You come with lust to men instead of women. You are indeed a depraved tribe." The only answer of his tribe was to say: "Expel them from your city! They are people who keep themselves pure!" So We rescued him and his family-except for his wife. She was one of those who stayed behind. We rained down a rain upon them. See the final fate of the evildoers! (Quran, Surat al-A’raf, 80-84)

No comments: