Tuesday, January 25, 2011

Hamas cipta kejayaan di sebalik tekanan

Harakahdaily.net

KUALA LUMPUR, 24 Jan: Kerajaan Hamas Palestin di bawah pimpinan Perdana Menteri, Ismail Haniyyah berjaya melakar beberapa kejayaan, walaupun ditekan pelbagai sudut oleh regim zionis Israel dan konco-konconya terutama sejak peperangan 22 hari tahun 2009 lalu.

Jurucakap yang juga ketua rombongan pegawai-pegawai Kementerian Luar Negeri Palestin yang berkunjung ke Malaysia, Hani I. Y. Abu Owda menjelaskan, antaranya termasuklah kejayaan Hamas membuka kolej perubatan dan membina beberapa buah pusat menghafaz Al-Quran.

Menurut beliau, hasilnya, kini Hamas telah berjaya melahirkan ramai doktor dari kalangan rakyat tempatan yang antara lain bukan sahaja dapat membantu orang ramai bagi kepentingan perubatan, tetapi juga membantu perjuangan Hamas sendiri.

"Selain itu, Kerajaan Hamas telah berjaya melahirkan lebih kurang 1,000 orang hafiz (hafiz dan hafizah) setiap tahun sejak berakhirnya peperangan dengan Israel tahun 2009 lalu," katanya.

Beliau yang juga Pengarah Besar Pejabat Perdana Menteri memberitahu demikian dalam kunjungan rasminya ke Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini, untuk bertemu Presiden PAS, DatukSeri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.  

Menurut beliau, sokongan orang ramai terhadap perjuangan Hamas di Palestin kini semakin membanggakan, terutama sejak selepas kematian Allahyarham Syeikh Ahmad Yasin.

"Dalam masa yang sama, tentangan yang diterima oleh Hamas dari regim zionis Israel dan koncu-koncunya sebenarnya semakin dahsyat selepas tamatnya peperangan 22 hari dengan Israel tahun 2009 lalu menerusi pelbagai cara," katanya.

Bagaimanapun, beliau turut menyuarakan kesyukuran, kekaguman dan ucapan terima kasihnya bagi mewakili Perdana Menteri kepada seluruh umat Islam di negara ini khasnya dan negara-negara lain amnya kerana telah memberikan sokongan pelbagai sudut kepada Hamas dan umat Islam di Palestin sejak dulu hingga kini.

Hamas berjaya menubuhkan kerajaan setelah mendapat sokongan majoriti rakyat Palestin pada pilihanraya tahun 2006 lalu….

Ulasan: Tahniah Hamas kerana mengembalikan maruah Islam.

No comments: