Tuesday, January 18, 2011

Saman Petronas: Pelik Pusat pohon jadi defendan?

dari Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jan: Langkah kerajaan Persekutuan yang mahu mencelah dan seterusnya menjadi defendan kedua dalam kes saman kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas menimbulkan tanda tanya.

Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, permohonan kerajaan Pusat memohon untuk mencelah dalam kes itu akan didengar pada 27 Januari ini di Mahkamah Tinggi Perdagangan.

"Kita bantah permohonan itu. Biasanya defendan pohon untuk dikeluarkan tetapi dalam kes ini pihak yang tidak dijadikan defendan mahu (jadi defendan) pula," kata Husam.

Husam berkata demikian dalam majlis perhimpunan bersama bloggers anjuran kerajaan negeri Kelantan. Turut sama adalah Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan para exco Kelantan yang lain.

Kerajaan negeri Kelantan telah menyaman Petronas kerana tidak memenuhi perjanjian yang dibuatnya untuk memberikan royalti minyak 5 peratus kepada kerajaan negeri.

Ia difailkan di Mahkamah Perdagangan atas dasar Petronas telah gagal memenuhi perjanjian yang ditandatangani itu.

Dalam saman ini, hanya Petronas yang dinamakan defendan oleh kerajaan negeri Kelantan.

Petronas disaman kerana tidak memenuhi perjanjian itu dan memberikan wang itu kepada kerajaan pusat. Kerajaan Pusat pimpinan BN pula menyalurkan wang itu kepada Kelantan melalui Umno dan badan-badan yang diuruskannya di Kelantan bukannya kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat.

""Kerajaan pusat mungkin rasa Petronas berseorangan atau rasa mereka memerlukan bapa kerana tak sanggup menghadapi (kerajaan negeri) Kelantan," kata Husam diikuti tepukan gemuruh dari para peserta perhimpunan itu.

Menurut Husam, perkara ini berlaku dalam keadaan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sedang diselubungi oleh pelbagai masalah termasuk sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Kita berjanji akan tukar AG ini apabila kita memerintah Malaysia nanti," kata Husam dalam sertai tepukan kira-kira 200 bloggers itu….

Ulasan: Yang jelas langgar kontak atau kontrak pecah (breach of contract) ialah Petronas. Pihak yang berkontrak ialah Petronas dan Kerajaan Negeri Kelantan. Pelik kenapa kerajaan mahu masuk campur? Kerajaan BN elok batalkan Akta Kontrak terus dari negara ini. Senang. Tak payah berkontrak.

No comments: