Thursday, May 28, 2009

Jambatan ke 3 .. Siapa Untung?

Tentunya rakyat terkejut dengan usul yang di persetujui oleh pemimpin kedua dua negara, Malaysia dan Singapura untuk membina jambatan ke 3 yang menghubungkan Singapura dan Timur Johor.

Kalau dulu, kita beranggapan bahawa Najib akan meneruskan usaha Mahathir untuk jambatan bengkoknya, tapi kita kali ni tergamam apabila, Najib juga mempunyai niat untuk membina satu lagi jambatan.

Di dalam masa yang sama, Singapura tidak mahu jambatan Tambah Johor di runtuhkan. Bermakna kapal kapal dagang masih tidak boleh menerusi Tambah Johor untuk terus ke selat melaka dan sebaliknya. Selain dari itu, bagaimana pula dengan Jambatan bengkok? Mahu di teruskan atau tidak?

Di sini .. Singapura masih mengekalkan keistimewaan mereka. Singapura masih lagi di pihak yang beruntung.

Kalau mengikut geografi .. jambatan baru nanti akan memintas jalan untuk terus ke kawasan Pembangunan Iskandariah yang di katakan menjadi tempat tumpuan pelaburan orang Singapura. Dan kalau kawasan itu di bangunkan, bermakna peniaga di Johor Bharu akan mengalami nasib malang. Pengurangan pelanggan kerana ianya tidak melalui Bandar tersebut.

Kita tak tahu apa yang di rancang oleh Singapura ketika sebelum perbincangan bersama Malaysia di buat. Tapi sejarah menceritakan bahawa setiap kali perbincangan di buat, mangsanya adalah Malaysia. Kenyataan ini di sokong oleh bekas Perdana Menteri Mahathir satu ketika dulu yang mempersendakan perjanjian pembelian senjata yang tidak di pertimbangkan dengan teliti sebelum menandatanganinya. Akhir nya Malaysia akan kerugian. Lihatkan sahaja kes batu putih yang membuat rakyat berputih mata. Pulau tersebut sudah di tangan Singapura, tapi kawasan terumbu masih tiada keputusannya. Itu lah bijaknya pemimpin kita.

Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kerana pemimpin yang tidak cerdik, satu malaysia mengalami kerugiaannya.

Ikut suka korang la .. dunia ni milik korang sorang. Kita rakyat, setakat tengok kerana masih ramai yang bodoh dan terus menyokong pemimpin yang tak betul. Bila cerita tentang penghapusan DEB dan pembaziran kos jambatan .. tak sorang pun penyokong mangkuk ni yang bersuara. Mulut bagaikan terkunci. Itu lah dia perjuangan Melayu ... kononnya.

http://radenjowo.blogspot.com/2009/05/jambatan-ke3-siapa-untung.html

Ulasan: Ayuh sila buat analisis dari berbagai sudut kerana kerajaan Singapura adalah, berdasarkan pengalaman,  jiran yang jahat. Jangan sampai jambatan ke 3 di bina dengan merugikan negara. Yang seronok tentunya kroni-kroni BN yang dapat tender RM juta-juta membina jambatan itu...

No comments: