Tuesday, May 26, 2009

Kontraktor disenarai hitam

KOTA KINABALU 25 Mei - Kerajaan akan menyenarai hitam mana-mana kontraktor yang gagal menyiapkan projek-projek mega di Sabah mengikut jadual ditetapkan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, tindakan itu wajar kerana kontraktor terlibat hanya merencatkan usaha pembangunan di negeri ini.

"Sebelum menyenarai hitam kontraktor-kontraktor tersebut, kita akan beri amaran dahulu. Selepas itu kalau masih tiada perkembangan kita gantung dan senarai hitam mereka.

"Kita juga tidak menolak kemungkinan akan membuka tender semula untuk satu-satu projek yang gagal disiapkan mengikut jadual, tetapi cara ini akan memakan masa dan merugikan rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucaptama di majlis Perhimpunan Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan Sabah, di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah di sini hari ini…

Ulasan: Telah berpuluh kali perkara yang sama di sebut oleh pemimpin BN. Tapi bolehkah syarikat kroni di senaraihitamkan? Selagi BN memerintah agak sukar di laksanakan. Boleh bila pegawai kerajaan TIDAK lagi makan rasuah.  Selalunya bermula bila syor dari juruukur bahan JKR tidak di berikan perhatian. Sering terjadi, tiba-tiba kontraktor yang tak di kenali mendapat awad projek.

No comments: