Monday, May 11, 2009

Jangan terpengaruh budaya Barat

SRI AMAN 10 Mei - Golongan belia di negeri ini diingatkan agar tidak mudah terpengaruh dengan budaya Barat yang bertentangan dengan amalan budaya dan adat resam masyarakat di negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Simoi Peri berkata, penerimaan budaya Barat yang keterlaluan oleh golongan belia akan menghakis identiti kaum sendiri, malah lama-kelamaan ia akan hilang pada masa hadapan.

Menurutnya, golongan ibu bapa perlu lebih prihatin serta menyemaikan nilai-nilai murni ke dalam diri anak masing-masing agar jati diri mereka tetap utuh sampai bila-bila.

''Kita begitu khuatir sekiranya anak muda pada hari ini begitu terpengaruh dengan budaya kurang sihat (Barat) kerana secara tidak langsung ia akan menghilangkan identiti kaum mereka sendiri.

''Golongan muda pada hari ini seharusnya menjadi pewaris bagi memelihara budaya dan adat resam kaum masing-masing agar negara ini masih mempunyai khazanah yang berharga untuk diperturunkan kepada generasi seterusnya," katanya di sini malam tadi…

Ulasan: Orang barat meninggalkan agama mereka mencari keseronokan duniawi. Akhirnya ramai mereka kembali mengamalkan agama yang dulunya mereka tinggalkan. Dalam pencarian kebenaran, ramai mereka berjumpa dengan Islam. Kita pula bagaimana?

No comments: