Thursday, May 21, 2009

Kekayaan calon Presiden Indonesia didapati meningkat

JAKARTA 20 Mei - Semua calon Presiden pada pilihan raya Republik Indonesia memiliki kekayaan yang meningkat dengan Megawati Soekarnoputri mencatat peningkatan ketara.

Megawati semasa bertanding pada pilihan raya Presiden pada 2004 mengisytiharkan harta bernilai kira-kira RM26 juta dan semasa pemeriksaan oleh Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah (KPK) semalam mendapati kekayaannya meningkat sebanyak RM18 juta kepada RM44 juta.

Jusuf Kalla pula mencatat peningkatan kekayaan kedua tertinggi daripada RM77 juta pada tahun 2004 kepada RM92 juta kali ini.

Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono pula memiliki kekayaan sebanyak RM2 juta pada 2004 dan meningkat kepada RM5 juta kali ini.

Pengisytiharan harta merupakan sebahagian prosedur yang harus dilalui oleh calon-calon yang ingin bertanding jawatan Presiden dan Naib Presiden pada pilihan raya Presiden Indonesia…

Ulasan: Patutlah ramai suka jadi Presiden terutama di negeri yang mundur. Minimum dapat tingkatkan kekayaan peribadi di atas nama menolong rakyat yang tertindas.
Bagaimana pula dengan kekayaan Perdana Menteri dan semua Menteri di Malaysia pula?

No comments: