Tuesday, May 26, 2009

Politik huru-hara Perak: MB Rakyat vs MB Mahkamah

Tajuk asal: Mohammad Nizar lebih sesuai
IPOH 25 Mei - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sepatutnya memberikan gelaran 'Menteri Besar Mahkamah' kepada Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin kerana beliau yang lebih sesuai menerimanya.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, orang yang mula-mula mengheret isu itu ke mahkamah ialah Mohammad Nizar dan selayaknya gelaran itu diberikan kepadanya.

"Sebenarnya, yang sepatutnya 'tuan guru' (Nik Abdul Aziz) sebutkan 'Menteri Besar Mahkamah' itu ialah Nizar kerana yang menyerang dan membawa kes ke mahkamah itu bukan saya tetapi beliau yang melakukan proses itu.

"Jadi saya perbetulkan pandangan 'tuan guru' yang saya hormati kerana sebagai manusia biasa, dia buat silap juga," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz kelmarin yang menyifatkan beliau sebagai menteri besar mahkamah dan bukannya mewakili seluruh penduduk Perak…

Ulasan: Jangan lupa krisis/polemik huru-hara politik di Perak berlaku bila Najib sebagai Pengerusi Perhubungan BN Perak 'mencuri' 3 ADUN PKR & DAP dan mempersembah mereka sebagai 'kawan' BN di luar ADUN. Secara zahir, seolah-olah Najib cuci tangan, orang lain kena. Perlukah diri berkorban untuk BN/UMNO lagi?

No comments: