Thursday, May 28, 2009

Wang hantaran untuk baiki jalan

Tajuk asal: Dugaan seorang bakal pengantin menyambut 5,000 tetamu menjelang 6 Jun
SETIU - Pada waktu gadis lain yang akan melangsungkan perkahwinan sibuk membuat persiapan diri untuk majlis bersejarah mereka, lain pula kisahnya seorang bakal pengantin di sini terpaksa mengeluarkan belanja menambak jalan berlopak sepanjang 300 meter menghala ke rumahnya.

Lebih mengharukan, Noraini Ibrahim, 27, terpaksa menebalkan muka meminta pendahuluan RM3,000 daripada wang hantaran berjumlah RM5,000 daripada bakal suaminya untuk membiayai kos menambak jalan ke rumah keluarganya di Kampung Fikri, di sini.

Dia kini mengejar masa kerana kerja menambak jalan itu perlu siap sebelum majlis perkahwinan berlangsung pada 6 Jun ini.

Pengorbanan itu terpaksa dilakukan selepas dia mendakwa sudah banyak aduan dibuat kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) sejak beberapa tahun lalu untuk membaiki jalan itu tetapi ia umpama 'masuk telinga kiri, keluar telinga kanan.'

Akhirnya, anak kelima daripada sembilan beradik itu nekad berusaha sendiri membaiki jalan itu kerana tidak mahu menyusahkan kira-kira 5,000 jemputan majlis perkahwinannya….(Kosmo, 28 Mei 2009).

Ulasan: Kerajaan BN Terengganu kena bertanggungjawab untuk kemudahan rakyat. Jangan seronok pimpin negeri kaya ada minyak, rakyat pula dapat apa?

No comments: