Tuesday, May 26, 2009

Selangor sokong budaya perhimpunan haram

SHAH ALAM 25 Mei - Kerajaan negeri menyokong tindakan pihak tertentu termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menganjurkan budaya perhimpunan haram di negara ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya berpendapat perhimpunan seumpama itu tidak salah kerana ia salah satu cara menyatakan perbezaan pendapat mereka dalam sesuatu perkara. 

Katanya, dalam persekitaran global yang terbuka ketika ini, rakyat telah matang dari segi pendapat dan idea lebih-lebih lagi negara ini terdiri daripada berbilang kaum dan agama. 

"Malah, dalam dunia komunikasi terbuka ini, mereka (rakyat) terdedah kepada pelbagai maklumat dan idea menerusi media yang tidak terhad. Oleh itu, kita tidak boleh lagi menutup mata dan telinga mereka," katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan kakitangan awam negeri di sini hari ini…

Ulasan: Berikan peluang kepada polis bertindak secara profesional tanpa gangguan dari orang politik BN/UMNO dalam mengeluarkan permit perhimpunan aman. Kemudian tugas polis menjaga keamanan perhimpunan itu. Kenapa polis kita tidak bertindak professional macam di Barat? Negeri maju mengizinkan perhimpunan aman. Negara yang tak berapa maju pula takut dengan perhimpunan aman yang banyaknya mempersoalkan keadilan di mana-mana lalu di namakan sebagai perhimpunan haram.

No comments: