Wednesday, May 06, 2009

Malaysia komited perkenal keindahan Islam

KUALA LUMPUR 5 Mei - Malaysia komited memperkenalkan keindahan Islam sebenar supaya masyarakat antarabangsa khususnya Barat tidak lagi memandang serong terhadap agama suci itu yang selama ini sering dikaitkan dengan keganasan.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, menjadi tanggungjawab pihak kerajaan untuk memberi sumbangan ke arah itu kerana Islam tidak pernah menganjurkan keganasan sebaliknya menitikberatkan perpaduan, kasih sayang dan keharmonian.

Justeru katanya, pemilihan Kuala Lumpur sebagai Kota Kebudayaan Islam 2009 oleh pihak Pertubuhan Antarabangsa Pendidikan, Kebudayaan Saintifik Islam (ISESCO) boleh dijadikan medan terbaik untuk mengubah persepsi golongan terbabit mengenai Islam.

"Selama ini ramai di kalangan orang bukan Islam di negara-negara Barat berpandangan Islam ini ganas. Kita harus memberi sumbangan untuk memperbetulkan tanggapan ini kerana Islam bukan seperti mana yang mereka gambarkan.

"Islam adalah agama yang menganjurkan perpaduan dan berkasih sayang dan ini jelas disebutkan dalam al-Quran dengan maksudnya 'Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai','' katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas majlis pelancaran Kuala Lumpur Kota Kebudayaan Islam 2009 di Muzium Kesenian Islam Malaysia di sini hari ini…

Ulasan: Jangan hanya sibuk menganjurkan perpaduan, kasih sayang dan keharmonian tetapi mestilah juga berpegang teguh kepada agama Islam dari segala bidang zahir dan batin sama ada. Begitu juga dalam bernegara. Sampai bila kita taat melaksanakan dan mengamalkan undang-undang kafir..

No comments: