Tuesday, May 19, 2009

Cabaran Berbasikal Mengelilingi Dunia

Semalam telah selesai membaca buku Cabaran Berbasikal Mengelilingi Dunia yang di tulis oleh Wira Daratan Dato’ Hassan Nawawi Abd. Rahman yang di terbikan pada 2003 di Shah Alam oleh Rhythm Publishing Co. Sdn. Bhd. Pengembaraan beliau dan adiknya mengambil masa 389 hari (4/1/01- 27/1/02) meliputi 18 buah negara sejauh 26,565 km.

Dalam perenggan terakhir di muka surat 276, pengarangnya menulis: Alhamdulillah, kini harapan dan impian sudah jadi kenyataan. Semoga lebih ramai rakyat Malaysia akan mencipta sejarah sendiri dalam bidang yang diminati, asalkan ada impian dan sanggup berusaha bersungguh-sungguh. Tiada ada yang mustahil bagi orang yang berkata “Saya boleh”.

Ulasan: Asalkan niat dan caranya baik. Kemerdekaan pun bermula dari dalam diri rakyat yang asalnya terjajah menyebabkan penjajah tidak lagi mendapat tempat dan mereka terpaksa balik ke negara asal. Kita boleh mengalahkan BN/UMNO dan menggantikannya dengan kerajaan yang lebih baik yang prihatin kepada rakyat kalau kita ada impian dan sanggup berusaha bersungguh-sungguh.

No comments: