Thursday, May 28, 2009

Bayi didakwa patah tulang bahu sewaktu dilahirkan di hospital

ARAU 27 Mei – Seorang pemandu lori mendakwa, bayinya, Siti Balqis Sany yang kini berusia 34 hari patah tulang bahu kiri sewaktu dilahirkan di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) pada 23 April lalu.

Sany Shahadan, 28, juga mendakwa, kejadian tersebut berpunca daripada kecuaian kakitangan yang menguruskan kelahiran bayi ketiganya itu.

Katanya, doktor yang menguruskan kelahiran bayinya itu juga telah memaklumkan Balqis hanya mengalami terseliuh tangan dan akan sembuh selepas mengikuti rawatan fisioterapi yang ditawarkan.

‘‘Disebabkan doktor HTF memaklumkan anak saya hanya terseliuh, saya membawanya pulang tetapi mendapati dia sering menangis apabila tangan kirinya disentuh.

‘‘Saya yang tidak berpuas hati terus membawa anak saya ke klinik swasta dan melalui X-ray yang dijalankan, didapati tulang bahu kirinya patah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Indah Pauh di sini hari ini.

Sany memberitahu, ekoran itu dia berjumpa dengan pihak HTF termasuk Pengarahnya, Datuk Dr. Faiz Ahmad Khan tetapi dia pula yang dikatakan punca anaknya patah bahu kiri….

Ulasan: Bayangkan itu berlaku kepada bayi seorang VIP, akan gempar seluruh dunia. Apa ertinya 1Malaysia kalau layanan berbeza berdasarkan status? Selamat melantik peguam supaya dapat di selesaikan di mahkamah. Tuntutan pampasannya biarlah tinggi sebagai pengajaran supaya hospital kerajaan lebih prihatin.

No comments: