Thursday, May 14, 2009

Paus Benedict sokong negara Palestin

BAITULAHAM, Tebing Barat 13 Mei - Paus Benedict XVI hari ini menyeru ke arah mewujudkan negara Palestin dan meminta golongan muda agar menolak godaan 'keganasan' dalam rangka lawatan pertamanya ke Tebing Barat.

"Pihak kami menyokong hak orang anda untuk penubuhan negara Palestin di tanah milik nenek moyang kamu, selamat dan aman dengan jirannya di dalam sempadan yang diiktiraf secara antarabangsa," kata beliau dalam ucapan alu-aluan di sini yang dipercayai oleh penganut Kristian sebagai tempat kelahiran Nabi Isa.

Ketua gereja Roman Katolik itu berucap selepas melintas pos kawalan di tembok pemisah kontroversi setinggi lapan meter milik Israel yang mengepung Baitulaham dan membentuk sebahagian sempadan yang didakwa negara Yahudi itu sebagai penting demi keselamatannya namun dilihat penduduk Palestin sebagai simbol rejim aparteid.

Dalam kunjungan lapan hari beliau ke sini, Paus mengulangi seruan ke arah keamanan bagi tanah yang dianggap suci oleh tiga agama utama dunia yang berdepan dengan keganasan selama berdekad-dekad.

"Saya secara khusus meminta masyarakat antarabangsa untuk menggunakan pengaruhnya bagi mencari penyelesaian," kata beliau lagi….

Ulasan: 60 tahun Palestin di jajah oleh Israel. Berusahalah sedaya upaya kita supaya negara Palestin merdeka. Dengan semangat yang kuat, Palestin boleh jadi hebat.

No comments: