Tuesday, May 19, 2009

Contohi Sabah haram import babi

KUALA LUMPUR 18 Mei – Langkah mengharamkan pengimportan babi dan semua produk haiwan itu bagi mengawal penularan wabak selesema babi -influenza A (H1N1) - ke seluruh negara perlu dilaksanakan secara konsisten oleh semua kerajaan negeri.

Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu berkata, tindakan kerajaan Sabah untuk mengharamkan import babi dan semua produk haiwan itu perlu dicontohi oleh negeri-negeri lain.

“Semua pihak perlu bertindak secara proaktif untuk mengawal penularan wabak influenza A (H1N1) di negara ini jika terdapat bukti kukuh menunjukkan virus itu berpunca daripada babi.

“Langkah-langkah yang bertujuan melindungi keselamatan rakyat harus dilaksanakan secara telus sebelum wabak tersebut mengorbankan nyawa rakyat di negara ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Sabah mengharamkan import babi dan semua produk haiwan itu sebagai langkah mengawal wabak influenza A (H1N1) menular ke negeri itu.

Timbalan Ketua Menterinya, Datuk Yahya Hussin berkata, notis larangan itu sudah dihantar kepada semua syarikat pengimport makanan sejuk beku yang berkuatkuasa pada 28 April lalu.

Beliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri berkata, larangan tersebut termasuk import produk babi dalam tin dari Semenanjung dan Sarawak.

Marimuthu berkata, golongan pengguna boleh memilih berhenti makan daging babi dan produk haiwan itu buat sementara waktu dan menggantikannya dengan makanan lain sebagai langkah berjaga-jaga.

“Lagi pun mereka tidak akan mati kerana tidak makan daging babi,” ujar beliau…

Ulasan: Eloklah tinggalkan makan daging babi kerana berbagai penyakit yang di bawanya. Kata orang, apa yang kita makan mempengaruhi kelakuan kita. 

No comments: