Wednesday, May 20, 2009

Dilarang hadir selama setahun

SHAH ALAM 19 Mei - Selepas Perak, Selangor pula nampaknya bakal menjadi tumpuan apabila bercadang menggantung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo (gambar) daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) selama setahun.

Tindakan itu diputuskan oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Selangor yang bermesyuarat hari ini dipengerusikan oleh Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim.

Jawatankuasa itu mendapati bekas Menteri Besar Selangor tersebut bersalah terhadap tiga pertuduhan kerana membuat kenyataan menghina kewajaran mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) menerusi kenyataan di media dan laman blognya.

Chang Khim berkata, DUN akan disyorkan menggantung Mohamad Khir enam bulan bagi setiap pertuduhan tersebut. Selain itu, kesemua elaun dan keistimewaan yang diterimanya sebagai Ahli Dewan Negeri (ADUN) juga dicadang digantung untuk tempoh tersebut.

Bagaimanapun berbeza dengan di Perak, Chang Khim berkata, hukuman terhadap Mohamad Khir hanya akan dikenakan jika syor tersebut diterima pada sidang DUN Julai ini.

''Syor itu dilakukan setelah jawatankuasa berkenaan mendapati Mohamad Khir bersalah kerana tidak menghadiri pendengaran awam yang dikendalikan oleh Selcat pada Mac lalu.

"Semua syor hukuman itu akan dibentangkan pada sidang DUN sebelum sebarang keputusan diambil,'' katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa itu di Bangunan Annex di sini…

Ulasan: Itu baru satu kes. Banyak lagi laporan lama PRSM kalau di buka siasatannya. Yang bersalah akan di hukum seadil-adilnya di bawah PR.

No comments: