Friday, May 22, 2009

Polis tidak dakwa lima peguam

May 22, 09 Tiada sebarang dakwaan akan dikenakan terhadap lima peguam dan 15 orang lagi yang ditahan pada 7 Mei lalu kerana didakwa menyertai perhimpunan haram, demikian menurut polis hari ini.

Mereka dimaklumkan mengenai perkara itu ketika hadir melapor diri di ibu pejabat polis daerah Brickfields pagi ini.

Lima peguam itu - Fadiah Nadwa Fikri, Syuhaini Safwan, Puspawati Rosman, Ravinder Singh dan Murnie Hidayah Anuar - ditahan ketika cuba memberi bantuan guaman kepada kumpulan 14 orang yang ditahan mengadakan bantahan di depan balai tersebut.

Mereka, tidak termasuk seorang lagi yang ditahan bersama kumpulan peguam tersebut, ditahan sewaktu menyertai perhimpunan nyalaan lilin sebagai tanda sokongan kepada jurucakap Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih), Wong Chun Huat.

Wong, juga pengerusi Pakatan Penulis untuk Kebebasan Media (Wami), direman bawah Akta Hasutan di balai tersebut selepas menyeru orang ramai berpakaian hitam pada hari persidangan DUN Perak, 7 Mei lalu.

Pagi ini, peguam terbabit - kecuali Puspawati yang mengendalikan kes di Shah Alam - tiba di balai polis berkenaan kira-kira jam 10.10 pagi.

Mereka ditemani peguam masing-masing: Latheefa Koya, N Surendran dan Lim Chee Wei. Kira-kira 20 orang peguam lagi turut hadir untuk memberi sokongan…

Ulasan: Kenapa polis tidak dakwa? Apakah polis mahu menunjukkan kuasa terhad yang ada kepada peguam-peguam itu. Permainan ini seolah menguji siapa yang tahan di uji: Di tangkap polis dan di bebaskan tanpa pendakwaan. Kenapa polis suka sangat menggunakan wang rakyat?

No comments: