Tuesday, May 19, 2009

Tiada calon di Penanti

KUALA LUMPUR 18 Mei – Barisan Nasional (BN) memutuskan tidak akan meletakkan calonnya pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti 31 Mei ini kerana ‘ia hanyalah satu permainan politik pembangkang’.

Keputusan itu dicapai sebulat suara pada Mesyuarat Dewan Tertinggi BN yang berlangsung kira-kira dua jam di Menara Dato’ Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini. 

Ia dipengerusikan oleh Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak dan dihadiri timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta sebahagian besar ketua parti-parti komponen BN.

Najib pada sidang akhbar selepas mesyuarat itu menegaskan, keputusan tersebut diambil kerana pilihan raya berkenaan hanyalah satu permainan politik pembangkang dan bukan disebabkan keperluan mengikut kehendak Perlembagaan Persekutuan…

Ulasan: Baguslah dengan BN tidak menyertai PRK ini duit rakyat tidak di bazirkan dengan merasuah pengundi seperti yang berlaku sebelum ini. Rupa-rupanya BN takut juga dengan apa yang di istilahkan mereka sebagai helah Pakatan Rakyat. 

Tapi keADILan serta Pakatan Rakyat perlu berhati-hati dengan helah BN/UMNO seperti yang di ceritakan dalam http://pendikargunung.blogspot.com/: 'Tapi PR jangan seronok sangat Umno tak bertanding. Umno parti lama, macam orang tua, banyak tipu daya. Hai...hang tau dak depa tak bertanding, tapi depa main 'baling batu sembunyi tangan', tau" 

"'Baling batu sembunyi tangan'?. Maksud hang?", tanya saya. 

"Depa akan taja calon bebas, kempen untuk calon bebas, biayai kempen untuk calon bebas dan iklankannya di TV, macam calon Umno juga. Orang Umno akan diseru pilih calon bebas tajaan Umno. Mungkin menang tu tidak, tapi kalau calon bebas ni dapat undi ribu-ribu itu dah kira baik, tau. Lepas pilihanraya selesai Umno akan kata: tengok, PKR dengan bebas pun terkial-kial untuk menang, majoriti tak banyak! Akhbar-akhbar akan buat analisis pengaruh PKR semakin merosot, makin ramai yang menolak PKR di Pulau Pinang!", katanya.'

No comments: