Monday, May 11, 2009

Reformasi UMNO? Harapan kepada Pengkhianat.

Tajuk asal: Mengenang Sejarah Penubuhan UMNO, Reformasi Apa Yang Mahu Dilakukan Seandainya Pengkhianat Rakyat Yang Sama Terus Berkuasa !! 

Terkadang rasa macam terharu, tatkala mendengar kenyataan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak bahawa parti UMNO perlu melakukan perubahan pemikiran, politik dan pendekatan, termasuk cara berkomunikasi untuk kekal relevan memperjuangkan agama, bangsa dan negara. Apa yang disarankan oleh Najib itu seolah-olah menunjukkan yang beliau kini sudah mula insaf dan memikirkan nasib rakyat. Namun, apakah transformasi dan reformasi yang dilakukan dalam UMNO itu akan tercapai agaknya?. Konsep 1Malaysia yang dibawa oleh Najib juga dilihat "indah khabar dari rupa" dan ditolak oleh majoriti rakyat. 1Malaysia satu kenyataan yang dibuat tanpa isi kandungannya. Maknanya konsep itu dicipta oleh Najib "sesedap hatinya" sahaja, sedangkan apa yang tersurat di sebaliknya "nothing". Seolah-olah Najib cuba untuk mengaburi mata rakyat dengan satu konsep yang beliau sendiri tidak faham sebenarnya. Apa yang dilaung-laungkan itu hanya sekadar "retorik politik" semata-mata. Namun hakikatnya tetap sama, yang kerajaan UMNO dan BN hanya akan memberi perhatian, peruntukan dan kebajikan kepada puak-puak mereka sahaja. Dasar inilah yang telah digunakan sejak sekian lama. Buktinya jika rakyat yang tidak menjadi ahli UMNO dan menyokong BN dalam setiap kali pilihanraya maka mereka aka dicop sebagai pengkhianat bangsa dan negara. Seolah-olah hanya UMNO sahaja yang relevan buat orang-orang Melayu. Walhal mereka ini sebenarnya hanya asyik "syok sendiri" sejak dulu, kini dan selamanya.

Dalam pada itu Najib juga ada berkata, UMNO jangan terlalu bersandarkan kepada soal sentimen, ingatan nostalgia jasa dan bakti yang ditabur selama ini kepada bangsa serta negara. Beliau berkata, ini kerana persekitaran politik sekarang sudah berbeza dengan politik ketika UMNO mula ditubuhkan dahulu. Memang benar, UMNO dizaman Tuanku Abd Rahman dan ayahandanya sendiri, Tun Razak dilihat agak relevan untuk membela nasib orang Melayu dan rakyat Malaysia. Namun bermula era Mahathir, UMNO sudah hilang hala tujunya dan mula dilihat menjadi "duri dalam daging" kepada bangsa sendiri. Mereka yang berjuang dalam UMNO sudah nampak bahawa parti itu adalah "lubuk duit dan kemewahan". Maka, bila mereka memegang jawatan dan beroleh kuasa mulalah beralih arah. Daripada ingin membela dan membantu rakyat kepada mengumpul kekayaan peribadi yang tidak "cukup-cukup". Habis projek-projek kerajaan disapu bersih oleh puak-puak mereka. Dari kontrak ribu-ribu hinggalah juta-juta, semuanya dimonopoli oleh kaum kerabat, sanak saudara dan kroni-kroni mereka. Akhirnya rakyat terus merana, mana yang ada masalah air akan terus dibiarkan. Mana yang memohon tanah sekangkang kera akan terus dibiarkan. Mana yang memohon projek rumah rakyat termiskin akan terus dibiarkan. Mana yang memohon biasiswa atau peruntukan yang lain akan terus dibiarkan. Siapa yang mendapat segalanya, bukan rakyat tetapi puak-puak UMNO sendiri. Mereka yang tidak layak, berjawatan dan dari keluarga yang senang diberi tawaran menduduki rumah dan tanah.

Rakyat yang layak tidak dapat menikmati segala kemudahan yang dijanjikan. Kuasa dan suara rakyat hanya ditagih tatkala musim pilihanraya sahaja. Mereka akan disogok dan disuap dengan berbagai imbuhan untuk memancing undi. Akhirnya rakyat yang "buta huruf, mata dan hati" tertipu dek kebijaksanaan pemimpin seperti ini. Maka mereka akan terus ditipu sampai bila-bila dan selamanya jika UMNO terus berkuasa. Maka itulah rakyat harus disedarkan dari lamunan mimpi. Agar mereka tidak terus alpa dalam kepalsuan. Sudah cukup masanya untuk memberi kepercayaan kepada UMNO dan Barisan Nasional memerintah negara ini. Tiada perubahan apa yang dapat dilakukan oleh mereka selagi pengkhianat rakyat yang sama terus berkuasa. Mengamalkan projek dan peruntukan suku-suku. Kerajaan yang hanya melayan puak-puak mereka sahaja untuk menikmati segala kemewahan dan hasil mahsul negara ini. Sebaliknya rakyat yang tidak sehaluan dengan mereka akan ditindas, ditakut-takutkan serta diperlakukan sesuka hati. Segala istrumen kerajaan digunakan dengan sepenuh jiwa dan raga untuk membolehkan rakyat dicengkan oleh sekelumit kuasa dari orang yang "gila untuk berkuasa". Mereka melaungkan kononnya membela rakyat, tetapi hakikatnya rakyat terus terabai dan berada dalam paras kemiskinan. Sudah tiba masa untuk rakyat melakukan perubahan dalam pilihanraya umum akan datang. Yakinlah, kembalikan kuasa kepada mereka yang benar-benar ikhlas dan jujur dalam perjuangan ini. Sampai bilakah kita harus ditipu dengan "reformasi 1Malaysia" yang disajikan oleh Perdana Menteri yang baru kali ini. Maka itulah, jika reformasi yang mahu dilakukan dalam UMNO masih lagi mengamalkan "aku aku mu mu" dan membelakangkan rakyat yang tidak sehaluan dengan mereka. Hak-hak rakyat , wakil rakyat dan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat terus dinafikan. Rakyat tidak dilayan sama taraf antara penyokong mereka dan penyokong lawan. Maka tunggulah zaman kejatuhan "Kerajaan Haprak" UMNO dan Barisan Nasional pasti akan tiba jua tidak berapa lama lagi.

[Sebagai permulaan, ayuh ! bangkitlah rakyat dan pengundi di DUN Penanti. Humbankan jauh-jauh keegoan UMNO dan Barisan Nasional. Mereka beri projek ambil, beri wang ambil beri apa sahaja semuanya ambil. Tapi ingatlah, pangkah! pastikan pangkah Pakatan Rakyat. Mereka boleh membeli Wakil Rakyat seperti yang berlaku di Perak. Tetapi mereka akan merana bila berhadapan dengan suara rakyat. Maka itulah kita tidak hairan bila UMNO dan BN seolah-olah mahu lari dari kenyataan terpaksa berhadapan dengan sebuah pilihanraya kecil di negara ini. Jika senario ini berterusan, maka PDO juga yakin mereka juga akan gusar untuk membubarkan parlimen bagi membolehkan pilihanraya umum akan datang diadakan. Atau mungkin juga pakatan antara BN dengan SPR akan diperkukuhkan dalam usaha untuk terus menipu serta membohngi rakyat dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia ini].

Dari: http://pahangdaily.blogspot.com/

No comments: