Friday, July 23, 2010

Islam dan KebebasanBersuara

Meskipun AS berusaha melakukan diskriminasi kaum di tahun sebelum enam puluhan; namun akhirnya kulit hitam mampu memperoleh hak-hak mereka, bahkan berjaya merebut jawatan presiden kulit hitam yang pertama dalam sejarah AS. Ini kerana ada mekanisme untuk sampai kepada kebenaran, iaitu melalui pilihanraya, yang memberikan kebebasan memilih tanpa ada unsur penipuan atau penyelewengan.

Jika kebebasan di Barat mampu memecah semua ikatan dan kekangan, maka kebebasan dalam Islam adalah kebebasan yang berpaksikan syariat dan berkait dengan fitrah yang sihat; sehingga wanita pada masa jahiliyah, bertanya dengan penuh kehairanan:
“Apakah engkau menzinahi kebebasan?!”

Jelasnya kebebasan berpolitik merupakan kebebasan manusia yang diktiraf sebagai cabang dari asas Islam secara umum . Islam mengakui bahawa dirinya adalah manusia, dan sesuai dengan ketentuan yang telah ditetapkan dalam Al-Qur’an dan Sunnah.

Oleh sebab itu Nabi saw bersabda kepada sahabatnya:
“Janganlah seorang di antara kalian menjadi orang berperwatakan tidak tetap; dengan berkata: saya sesuai dengan keinginan manusia, jika mereka baik maka baiklah aku dan jika buruklah aku”.

Allah telah mengutus para rasul dengan membawa syariat yang memberikan kehidupan yang bebas dan mengajarkan kepada mereka cara menempuh kehidupan dan kebebasan.
Islam yang tersebar kepada umat manusia adalah untuk menghormati hak untuk hidup dan bebas serta persamaan sesama manusia yang tidak diketahui oleh bangsa-bangsa lain sebelumnya.

Demikianlah Umar Bin Al Khattab r.a yang mengecam dan mencela Amru bin Al-Ash dengan berkata:
“Bilakah kalian memperhambakan manusia padahal dilahirkan oleh ibu mereka dalam keadaan merdeka!”?;

Ini sebagai pembelaan terhadap seorang Qibti yang dizalimi oleh anak gabenor Mesir (Amru bin Al-Ash).

Justeru setiap bangsa atau umat memiliki kebebasan untuk memilih pemimpinnya. Di antara haknya ialah berbincang tentang apa yang mereka ingin laksanakan dalam urusan hidupnya, bukan hanya keputusan pihak yang berkuasa secara individu sahaja atau tanpa persetujuan suara rakyat.

Setiap bangsa atau umat memiliki hak untuk mengawasi pemimpinnya, menilai segala tindak tanduknya dan juga tindakan para pembantunya.


“Taatilah aku selama aku mentaati Allah namun jika aku bermaksiat maka tidak ada taat atas kalian kepadaku. ”
Demikianlah ungkapan Abu Bakar As-Siddiq di hadapan umat Islam ketika memegang jawatan khilafah kerana di samping umat berhak mengangkat pemimpinnya, mereka juga berhak untuk memecat pemimpinnya jika melanggar kewajibannya.

Kami menyeru kepada sekalian umat supaya segera menuntut hak-hak mereka seperti yang telah ditetapkan oleh Allah, mengambil kembali dari tangan para perampas, berusaha menjaga dan melindungi diri dari para pengintip.

oleh Muhammad Badie’ Mursyid Ikhwan Muslimin, Risalah Mursyid:Kehendak Umat .. Antara Penipuan dan Penyiksaan 
Sumber: Sebahagian daripada http://fikrah-dakwah.blogspot.com/2010/07/risalah-mursyidkehendak-umat-antara.html

No comments: