Thursday, July 29, 2010

MUI haram program gosip TV, pembedahan tukar jantina

JAKARTA 28 Julai - Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa mengharamkan umat Islam menonton rancangan gosip di televisyen dan menjalani pembedahan menukar jantina.

MUI menganggap rancangan gosip yang mendedahkan butir-butir intim mengenai kehidupan seseorang iaitu satu genre popular di televisyen Indonesia, sebagai tidak bermoral dan ancaman kepada masyarakat.

"Kami menganggap penting untuk mengeluarkan fatwa itu kerana program infotainmen boleh mengandungi unsur tidak bermoral dan menyalahi etika kewartawanan," kata pegawai MUI, Asrorun Niam Soleh, hari ini.

Beliau berkata, MUI bukan menentang semua program infotainmen tetapi yang haram ialah program berunsur gosip dan mendedahkan butir-butir memalukan mengenai seseorang.

"Apabila orang mula menyebarkan khabar angin, ikatan yang menyatukan sebuah negara akan terlerai," ujarnya.

Satu lagi fatwa yang diluluskan pada mesyuarat MUI malam tadi ialah mengharamkan pembedahan menukar jantina melainkan ada sebab kukuh dari segi perubatan…
UPSR, PMR

Ulasan: Gosip ialah cakap-cakap yg mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yg buruk atau umpatan tentang orang lain, hukumnya haram dalam Islam. Biarlah pakar jiwa dan perubatan memutuskan siapa yang layak menukar jantina. Begitu hormatnya Islam kepada ilmu pakar.

No comments: