Friday, July 23, 2010

Pemalsuan dan Putarbelit Fakta

Kesaksian palsu membawa kepada putarbelit fakta

Nabi saw pernah bersabda:
“Akan datang kepada umat manusia tahun-tahun yang penuh dengan tipu daya, membenarkan yang dusta dan mendustakan orang yang jujur, memberikan amanah kepada pengkhianat, dan mengkhianati orang yang menunaikan amanah, dan berbicara di dalamnya Ar-Ruwaibidhah”, Ada sahabat yang bertanya: Apa itu Ar-Ruwaibidhah?! Nabi berkata: Orang yang bodoh dalam mengurus urusan umum” (Ibnu Majah).

Kemungkinan sifat yang disebutkan dalam hadits di atas bersesuaian dengan kehidupan kita ketika ini, iaitu zaman di mana kebenaran menjadi batil dan kebatilan menjadi hak, sementara pendusta dan pembohong menjadi tingkahlaku yang bermaharajalela, orang-orang bodoh berbicara dalam urusan-urusan besar umat Islam, bahkan fakta diputarbalikkan secara terang-terangan dalam berbagai suasana dan lokasi, dan langsung tidak mahu melayani sekelompok umat yang ikhlas yang hanya menghendaki kebaikan.

Bukankah ini tentunya satu kepalsuan ?! Jika kesaksian palsu setaraf dengan mensyirikkan Allah padahal kesannya hanya menimpa seorang sahaja, maka bagaimana dengan melakukan penipuan dan kepalsuan pada kehendak umat?!

Negara-negara yang melakukan penipuan, tidak mengharapkan kepuasan atau kerelaan bangsa, kerana bagi mereka bangsa tidak memiliki harga dan nilai besar dalam perhitungan mereka. Mereka hanya mahukan kepuasan dari para pendusta, berdiri di sampingnya dan menginginkan sokongannya. Hakikatnya mereka melakukan penipuan, Kita lihat dalam semua pilihanraya bebas yang dilakukan di pelbagai negara, jikalau para pemimpinnya tidak menunaikan janji-janji mereka menunggu kesempatan pada pilihanraya berikutnya untuk menjatuhkannya.
Justeru para pemerintah bekerja keras untuk mengekalkannya dengan seribu perhitungan, sedangkan di negara kita, para pemimpin tidak peduli masalah rakyatnya, kerana kekuasaan tidak bergantung kepadanya, sebaliknya hanya bergantung kepada jentera yang melakukan penipuan dan kecurangan.

oleh Muhammad Badie’ Mursyid Ikhwan Muslimin, Risalah Mursyid: Kehendak Umat .. Antara Penipuan dan Penyiksaan 
Sumber: Sebahagian daripada http://fikrah-dakwah.blogspot.com/2010/07/risalah-mursyidkehendak-umat-antara.html

No comments: