Friday, July 23, 2010

BN Perlu Siapkan Segera Hospital Shah Alam

Khalid desak siap segera Hospital Shah Alam 

SHAH ALAM, 23 Julai: Pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak digesa segera mengambil alih projek pembinaan Hospital Shah Alam, kata Khalid Samad.

Gesaan itu ekoran pergaduhan dalaman Sunshine Fleet Sdn. Bhd. selaku kontraktor utama dengan sub-kontraktor GMH Healthcare yang akhirnya melumpuhkan keseluruhan kerja-kerja pembinaan projek mega bernilai RM482 juta itu.

"Sila siapkan segera, tiada bajet tambahan, tiada tender semula dan tiada pemberian tender secara rundingan langsung," tegas beliau yang juga Ahli Parlimen Shah Alam pagi tadi khusus pada Kementerian Kerja Raya (KKR) dan Jabatan Kerja Raya.

Menurut beliau, kemahiran pengurusan dan prasarana pembinaan yang ada pada pentadbiran Najib sebenarnya mampu menyelesaikan projek mega tersebut tanpa tender semula.

Baginya, amalan tender semula sebenarnya tidak menyelesaikan masalah utama, iaitu menyiapkan prasarana kesihatan tersebut yang menjadi keperluan rakyat di Parlimen Shah Alam.

"Sebelum ini, Sunshine Fleet tender 100 peratus kepada Isyoda (sub kontraktor) secara rundingan langsung, gagal pembinaan, ditender semula lagi pada GMH Healtcare ini," ujar beliau di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Shah Alam, Pusat Perdagangan Antarabangsa Shah Alam (WWBC), di sini.

Dalam perkembangan yang sama, beliau turut mendesak Datuk Shaziman Abu Mansor meletakkan jawatan sebagai Menteri Kerja Raya sekiranya beliau tidak mampu menyelesaikan projek mega tersebut tanpa peruntukan bajet tambah yang sebenarnya datang dari perbendaharaan wang rakyat.

"Kalau tak tahu bagaimana nak selesaikan projek-projek ini, lebih baik letak jawatan," tegas beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua pada 23 Jun lalu mendedahkan bahawa Sunshine mendapat RM31 juta untung bersih hasil rundingan langsung dengan Isyoda atas projek mega di bawah JKR itu.

Bercakap di Dewan Rakyat, Isyoda turut diminta membayar komisyen sebanyak RM46 juta secara persendirian kepada Pengerusi Eksekutif Sunshine, Putri Arafiah Sultan Abdul Aziz Shah.

Difahamkan, GMH Healcare kemudiannya diminta membayar pendahuluan sebanyak RM10 juta pula kepada JKR dalam proses pembidaan semula tender tersebut secara tertutup.

Khalid pada kenyataan yang sama berkata, beberapa proses tender semula itu akhirnya merugikan RM77 juta wang rakyat.

Katanya, projek tersebut sepatutnya siap pada Ogos tahun ini.

Harakahdaily

Ulasan: Nampak sangat rakyat tidak diutamakan.

 

No comments: