Thursday, July 29, 2010

Tiada projek rundingan langsung bawah Najib

PULAU PINANG 28 Julai - Tiada sebarang kontrak atau projek kerajaan diberi atau diluluskan secara rundingan langsung di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, jika ada sekali pun ia hanya membabitkan kementerian tertentu dan pemberian perlu melalui jawatankuasa tender.

Katanya, sebagai contoh, apabila Kementerian Kesihatan mahu membeli vaksin atau ubat-ubatan tertentu dan ia pula hanya boleh dibeli dengan pembekal-pembekal terpilih sahaja.

"Lain-lain daripada itu belum ada lagi kontrak diberi secara rundingan langsung di bawah Perdana Menteri kerana kerajaan sekarang lebih telus dalam urusan seumpama itu…

Ulasan: Dalam kes terbaru MRCB and Sunway Contructions (dua pemain besar dalam industri binaan kita). telah menawarkan tender dengan harga paling murah, yakni RM750 juta ke RM850 juta bagi pembinaan Terminal Syarikat Penerbangan Kos Rendah (LCCT) berdasarkan kaedah cipta dan bina. Tetapi bagaimana jawatankuasa tender MAB (MAB. Malaysia Airport Bhd berada di bawah kawalan dan kuasa Menteri Kewangan, Dato Najib Tun Razak) boleh menganugerahnya kepada syarikat kerjasama antara Bina Puri Holdings Berhad dan UEM Group Berhad dengan harga kontrak RM 1000juta...

Semua orang tahu sesuatu yang tak kena bila bila kerajaan nampaknya suka menghabiskan RM150-RM250 juta wang rakyat. Kita tidaklah mempertikaikan jenama tender yang di gunakan untuk sesuatu projek kerajaan. Kita boleh gunakan tender terbuka atau tender perundingan langsung bila disahkan benar-benar perlu. Tetapi yang penting ialah perlu wujud semangat menjimatkan wang kerajaan (atau lebih di kenali sebagai wang rakyat). 

Mungkin pihak yang berkepentingan (kroni?) sudah ada cara untuk mengaut wang rakyat tak kira sebarang tender yang di gunakan.

No comments: