Wednesday, July 28, 2010

21 kes pelajar sekolah mengandung ZINA

21 kes pelajar sekolah mengandung luar nikah
KUALA LUMPUR 28 Julai - Kementerian Pelajaran hanya mengesan sebanyak 21 kes pelajar yang mengandung luar nikah di sekolah bandar dan luar bandar antara tahun 2006 hingga 2010.

Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, 12 kes yang direkodkan itu berlaku di sekolah luar bandar sementara sembilan kes lagi berlaku di sekolah bandar.

"Sebanyak 20 kes mengandung luar nikah itu juga berlaku berdasarkan suka sama suka antara pelajar dan pasangan mereka sementara satu kes melibatkan jenayah rogol.

"Kesemua kes ini dikumpulkan berdasarkan sumber laporan akhbar, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, sekolah terbabit dan Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya.

Menurutnya, masalah sosial ini berterusan berikutan naluri kedewasaan pelajar di samping kebebasan keterlaluan yang diberi keluarga sehingga kejadian berkenaan berlaku di rumah dan bilik pelajar itu sendiri…

Ulasan: Inilah jadinya bila hanya guru yang inginkan pelajar menjadi berakhlak tapi semua institusi dalam kerajaan pusat lain tidak menyokong. Pusat hiburan, majalah yang tidak bersopan yang menjadi-jadi serta internet yang sengaja tidak di censored oleh kerajaan BN. BN ada kuasa tapi takut guna kuasa. Takut rakyat jadi baik? Biarkan perniagaan sedemikian maju tapi membiarkan akhlak remaja hancur.  Kerajaan yang baik rindukan remaja yang berakhlak.

No comments: