Thursday, July 29, 2010

Remaja Palestin bantah Yahudi bina taman arkeologi di Baitulmaqdis

BAITULMUQADDIS 28 Julai - Kira-kira 200 remaja Palestin bertempur dengan polis Israel di bahagian timur Baitulmuqaddis sebagai membantah tindakan Israel menjalankan kerja-kerja pembinaan taman arkeologi di situ.

Pihak polis dan pengawal sempadan melepaskan tembakan peluru getah dan gas pemedih mata ke arah sekumpulan remaja Palestin yang mengadakan tunjuk perasaan dengan membaling batu ke arah polis, kata saksi.

Lima warga Palestin dilaporkan cedera, manakala seorang ditahan.

Jurucakap polis Israel berkata, keadaan kembali tenang selepas pihak berkuasa tempatan Palestin menyuraikan penunjuk perasaan.

Israel merancang untuk merobohkan 22 rumah penduduk Arab bagi memberi laluan kepada pembinaan taman arkeologi yang menimbulkan kemarahan penduduk Palestin.

Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah menggesa Washington supaya menghalang Israel meneruskan pembinaan projek kontroversi itu.

Projek yang dirancang melibatkan kerja-kerja merobohkan kawasan kediaman penduduk Arab yang hanya berada di luar tembok Bandar Lama di situ.

Projek itu telah diluluskan oleh Dewan Bandaraya Baitulmuqaddis pada Jun lalu dan mencetuskan bantahan daripada pelbagai pihak di Israel dan dari luar negara….

Ulasan: Penjajah Israel hidup dengan mengazab tak henti-henti warga Palestin sejak 1948. Jom boikot produk Israel.

No comments: