Monday, July 26, 2010

Bangunan tinggi tidak tahan gempa

PUTRAJAYA 25 Julai - Tiada satu pun bangunan tinggi dan jambatan panjang di negara ini secara keseluruhannya direka bentuk tahan kepada ancaman gempa bumi. 

Pakar kejuruteraan gempa bumi Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Azlan Adnan berkata, malah, langkah-langkah bagi persediaan menghadapi ancaman itu bagi bangunan kerajaan yang kritikal dan penting termasuk jambatan yang akan dibina hanya dikuatkuasakan pada awal tahun ini.

''Jabatan Kerja Raya (JKR) hanya menguatkuasakan undang-undang supaya bangunan yang akan dibina mengikut reka bentuk bersesuaian dengan ancaman gempa bumi pada awal tahun ini.

''Bagaimanapun, ia tidak diumumkan secara rasmi kepada kontraktor, hanya diletakkan dalam syarat-syarat teknikal sahaja," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Azlan berkata, Jabatan Standard Malaysia yang bertanggungjawab meluluskan struktur bangunan baru juga sedang dalam proses penyediaan garis panduan dan reka bentuk bagi ancaman gempa dan masih belum lagi dikuatkuasakan.

Bagaimanapun, katanya, beberapa persediaan lain sedang dilaksanakan oleh kerajaan bagi menghadapi bencana alam ini walaupun kedudukan geografi Malaysia yang terletak di luar kawasan Lingkaran Api Pasifik bukan bermakna negara tidak akan menerima kesan gempa bumi. 

''Selain persediaan untuk mengenal pasti struktur penting bangunan memenuhi reka bentuk gempa bumi, Jabatan Meteorologi telah memasang alat-alat di 18 stesen yang boleh membantu mengesan tahap gegaran di Malaysia sekiranya berlaku ancaman itu.

''Kerajaan juga telah mewujudkan Jawatankuasa Inter Agensi di peringkat kebangsaan bagi membantu para penyelidik mengkaji tahap mana gempa yang boleh memberi kesan pada struktur bangunan," jelasnya.

Dalam konteks itu, Azlan berkata, walaupun beberapa langkah persediaan telah diambil, ia tidak bermakna rakyat tidak perlu bimbang keselamatan diri sekiranya berlaku ancaman itu di negara ini.

Menurutnya, langkah amaran keselamatan oleh pihak pemilik bangunan awam seperti kompleks beli-belah , pejabat dan pangsapuri kediaman masih di tahap rendah.

''Kita agak kurang kesedaran tentang keselamatan diri sendiri dan tidak ada kaedah untuk memberi amaran kepada pelawat dan penghuni bangunan tinggi, jadi saya rasa mereka perlu bersedia hadapi ancaman ini....

Ulasan: Bila kita sibuk dengan maksiat, azab Allah akan datang.


 

No comments: