Tuesday, July 13, 2010

Malaysia dihuni warga tua?

KUALA LUMPUR 12 Julai - Kadar kelahiran bayi di Malaysia dijangka terus menurun sehingga ke paras bawah dua peratus dalam tempoh 20 tahun akan datang sekiranya faktor melengahkan perkahwinan dan sukar mengimbangi antara kerjaya dan keluarga terus berlaku. 
Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Heng Seia Kie berkata, situasi itu membimbangkan kerana ia akan menyebabkan struktur kependudukan negara menuju kepada peningkatan golongan warga tua.

"Ketika ini peratusan kadar kelahiran bayi adalah 2.2 peratus berbanding 2.6 peratus pada 2000. Angka itu akan terus menurun di bawah dua peratus pada 2030.

"Peningkatan warga tua berbanding golongan muda bukan sahaja akan memberi kesan kepada pertumbuhan penduduk tetapi juga daya maju negara," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Penduduk, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) di sini hari ini…

Ulasan: Bila kita tinggalkan agama maka akan azab lambat laun akan datang. Berkahwinlah cepat-cepat kerana rezeki kehidupan hak Allah semata.


No comments: