Thursday, May 20, 2010

32 pegawai, anggota polis kena tindakan sejak Januari

2010/05/20 KUALA LUMPUR: Seramai 32 pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dikenakan tindakan undang-undang dan disiplin kerana terbabit dalam penyalahgunaan kuasa serta rasuah sejak Januari lalu. 

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata PDRM memandang serius masalah itu kerana ia membabitkan isu integriti dan kepercayaan masyarakat terhadap imej pasukan terbabit.

“Kita (polis) tidak akan berkompromi dengan mana-mana pegawai terbabit secara langsung dalam penyalahgunaan kuasa atau rasuah dan jika terbukti, tindakan tegas akan diambil. 

“Tahun lalu saja, 830 kes disiasat dan ini membuktikan PDRM telus dalam memastikan setiap pegawai dan anggota menjalankan tanggungjawab dengan amanah serta ikhlas,” katanya dalam rancangan Soal Jawab yang dihoskan Datuk Ahmad A Talib melalui TV3 di sini, malam tadi. 

Katanya, PDRM sentiasa menasihatkan anggotanya supaya menjalankan tugas mengikut lunas perundangan yang diperuntukkan untuk mengelak pandangan negatif masyarakat. 

“Setiap pegawai dan anggota memikul tanggungjawab besar dan mereka harus bertindak rasional serta berlandaskan undang-undang dalam menjaga keharmonian negara,” katanya. 

Sementara itu, Musa berkata, masyarakat harus memahami tugas dan tanggungjawab polis supaya tidak menimbulkan syak wasangka dan salah faham antara pihak berkuasa dan masyarakat. 

“Masyarakat mesti faham apabila berhadapan dengan polis, mereka mesti mengikut arahan dan peraturan. Sebagai contoh apabila mereka melarikan diri daripada sekatan jalan raya, ia menimbulkan syak wasangka. 

“Polis bertindak mengikut undang-undang dalam menangani sesuatu jenayah, termasuk boleh menggunakan kekerasan yang boleh membawa kepada kematian sekiranya anggota polis berada dalam keadaan mempertahankan diri mereka dan orang lain,” katanya. 

Beliau turut merayu kepada pihak berkepentingan seperti ahli politik supaya tidak mengambil tindakan di luar undang-undang yang boleh mengganggu tugas dan siasatan polis.

Ulasan: Jangan tembak rakyat tanpa ikut SOP dan jangan makan rasuah.  

No comments: