Thursday, May 20, 2010

Tempoh Seminggu Kepada SPR Untuk Dakwa Najib

SIBU 18 Mei - Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh memberi tempoh sehingga Isnin kepada Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atas tuduhan menawarkan rasuah kepada penduduk Sibu semasa berkempen pada pilihan raya kecil Sibu baru-baru ini.

Kegagalan berbuat demikian, pihak DAP kata Karpal akan membuat laporan polis terhadap Najib di Sibu.

Semalam Pengerusi Kebangsaan DAP itu mendakwa Najib Razak terbabit dalam 'pembelian undi' pada PRK Sibu semasa berkempen pada satu majlis di Rejang Park Sabtu lalu.

Akhbar harian bahasa Inggeris Sunday Eastern Times memetik kata-kata Najib yang dipertikaikan oleh Karpal itu dalam bahasa Inggeris.

“I want to make a deal with you. Can we have an understanding or not? The understanding is quite simple. I help you, you help me,” kata Najib kepada kira-kira 1,000 penduduk Rejang Park.

Dalam ucapan beliau, Najib dikatakan menjanjikan RM5 juta bantuan kerajaan pusat untuk projek tebatan banjir di Sibu jika BN menang PRK Sibu.

"Ini adalah perlakuan amat serius yang dilakukan oleh seorang Perdana Menteri bukannya rakyat biasa.

"Saya beri tempoh satu minggu sehingga isnin depan untuk SPR mendakwa Najib. Sebenarnya SPR sepatutnya bertindak serta merta terhadap Perdana Menteri," kata karpal ketika dihubungi Suara Keadilan.

Karpal berkata Najib boleh didakwa Seksyen 10 (1)(B) dan Seksyen 11 di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang membawa denda RM2,000 dan penjara tidak kurang daripada dua tahun. -SK


Ulasan GB

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar adalah silap bila membawa kes Teoh Teik Huat melawan Lim Kean Siew & Anor dimana di dalam kes berkenaan Tengku Razaeligh Hamzah yang didakwa mengeluarkan kenyataan jika BN menang, beliau secara peribadi akan memberikan lebih banyak wang untuk pembangunan Pengkalan Kota. Di dalam kes Najib, terdapat "ugutan" dimana terdapat dealing yang tak sepatutnya berlaku "I help you, you help me", saya bantu anda, anda bantu saya, yang membawa maksud jika anda tak bantu saya saya tak bantu anda. Jika anda tak undi BN, BN tak bawa pembangunan kepada kamu...

Sedangkan di dalam kes Tg Razaleigh tiada ugutan sedemikian malah Tg Razaleigh melakukannya di atas kapasiti peribadi dan menggunakan peruntukan peribadi.. Tengku Razaleigh to the effect that if Barisan Nasional wins, he would personally give more money for the improvement of Pengkalan Kota.

Begitu juga dengan kenyataan penasihat undang-undang Umno Datuk Mohd Hafarizam Harun yang berkata kononnya janji-janji pembangunan, peruntukkan tambahan dan projek pembangunan bukan merupakan “perbuatan rasuah.” “Itu adalah tugas kerajaan BN sebagai kerajaan persekutuan dan tidak melanggar mana-mana peruntukkan undang-undang pilihan raya.

Jika demikian halnya maka tiada perlu ungkapan "I help you, you help me", kerana menjadi tugas PM atau mana-mana menteri kabinet untuk membantu rakyat tanpa mengira mereka mengundi BN atau pun tidak kerana semua yang mengundi adalah rakyat Malaysia yang membayar cukai tanpa mengira mereka mengundi BN atau sebaliknya.

Kamu-kamu fikir semua rakyat boleh kamu perbodohkan?

http://greenboc.blogspot.com/2010/05/spr-dan-umno-terus-memperbodohkan.html

No comments: