Friday, May 21, 2010

Dakwaan pengikut Asaari hanya ghaib, karut – Harussani

PUTRAJAYA 20 Mei – Pengikut Asaari Muhammad harus kembali kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan menerima hakikat tiada manusia yang mati akan hidup balik.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, kepercayaan bahawa bekas pemimpin kumpulan haram Al-Arqam yang meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru pada 13 Mei lalu itu cuma ghaib dan akan kembali dalam masa terdekat adalah karut.

“Sejak awal manusia dijadikan, tidak ada yang mati hidup balik kecuali Nabi Isa, itu pun disebut dalam Al-Quran telah diangkat ke langit dan akan dihantar ke dunia pada akhir zaman untuk menyelamatkan akidah umat Islam.

“Demikian juga dengan kepercayaan kaum Syiah Ismailiah bahawa Imam ke-12 mereka telah ghaib dan akan turun ke dunia (pada akhir zaman). Ia hanya kepercayaan tetapi tidak disebut dalam ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah

“Macam Asaari, dia telah disahkan meninggal dunia oleh pihak hospital (Hospital KPJ Ipoh Specialist), jenazahnya kemudian dituntut dan dikebumikan di perkampungannya. Arwah tidak ghaib,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar bahawa pengikut Asaari mengadakan konsert khas bagi menggambarkan kononnya Allahyarham yang meninggal dunia pada usia 73 tahun cuma ghaib dan akan pulang semula dalam masa terdekat.

Ulasan: Allah telah berfirman didalam Surah Ali 'Imran: ayat 185, bermaksud : Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

Telah ramai Syeikh yang hebat-hebat telah dulu pulang ke rahmatullah, kini menerima kurnia dari Allah terhadap jihad dan pengorbanan mereka untuk memajukan agama sewaktu hidup dulu. Kita yang masih tinggal, eloklah bersiap-sedia untuk bekalan akhirat via dakwah dan jihad ikut cara Rasulullah SAW.

No comments: