Tuesday, August 25, 2009

KDN serbu pejabat majalah Zunar - Gedung Kartun

Ogos 25, 09 Sekumpulan pegawai Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerbu pejabat majalah humor terbaru Gedung Kartun pagi ini susulan penerbitan edisi sulungnya yang mengusik perdana menteri.

Lapan pegawai itu tiba di pejabat majalah dwibulanan itu di Brickfields sejak 10.30 pagi ini - dipercayai berkaitan kandungannya, antaranya memaparkan gelagat Datuk Seri Najib Razak yang tersilap mengibarkan bendera Mongolia bersempena sambutan hari kemerdekaan negara.

Pegawai bahagian kawalan penerbitan KDN turut merampas 408 naskhah majalah tersebut - yang sarat dengan kartun dan humor isu-isu semasa dan politik.

Ia juga memuatkan "Nostalgia 98", sejarah peristiwa penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan timbalan perdana menteri dan kemudian insiden mata lebam sewaktu dalam tahanan polis (foto kanan).

Edisi untuk awal September, dicetak 10,000 naskhah, berada di pasaran mulai semalam dan dijual dengan harga RM4….

Ulasan: Pegawai-pegawai Hishamuddin dari KDN, bertindak pantas apabila kandungan majalah tersebut mengusik Piem Satu Malaysia yang kebetulan sepupunya. Hebatnya PM 1Malaysia kita...... tak boleh di'sentuh' dan di'usik' langsung. Mengapa perlu rasa gelisah.... kalau rasa diri tak bersalah... Biaq pi la apa orang nak buat.... lukis kartun ke.... bersatira politik ke.... whatever ler.... buat nohen jer udah. Apabila mengambil tindakan yang tidak demokratik seperti ini, pasti orang akan lebih mencurigai dia. Ya tak begitu komer??

Apakah benar persepsi orang yang 1Malaysia di bawah Najib sedang menuju ke era pemerintahan kuku besi? Tindakan terbaru yang diambil oleh KDN seolah-olah mengukuhkan lagi persepsi tersebut. Nampak macam bebas tapi sebenarnya tak bebas. Kata sudah merdeka tapi rakyat masih dibelenggu!!!

Kini.... mereka menganggap mesej dalam lukisan kartun pun boleh menggugat kuasa PM 1Malaysia. Atau pun..... takut imej PM 1Malaysia yang memang sudah 'down the drain' akan terus hanyut dibawa arus air longkang.

Weh..... tak kan kebebasan nak berkarya pun komer nak sekat. Tak kan ler semua karya-karya asyik nak menjilat komer jer!!! Kalau menjilat komer...... no problem.... tak apa... komer suka... komer puji..... tapi apabila hasil karya perli komer sikit..... mengacah komer sikit..... mengusik komer sikit..... tak boleh!!! Serbu.... kacau... ganggu... ugut... rampas... tarik balik permit....!!!! Demokrasi apa ke bendanya ni??? Demokrasi taik kucing!! Isy.... isy.... demo ni memang tak mengasi betoi!!

Kepada Zunar dan team majalah Gedung Kartun..... bersabar aje lah. Be strong dan jangan cepat putus asa. Panjangkan akal dan cari jalan macam mana nak overcome masalah buli daripada KDN ini. Apa-apa pun.... teruskan perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan dengan cara anda sendiri!!!

Komen dari: http://motherof3mohd.blogspot.com/2009/08/pejabat-malajah-gedung-kartun-diserbu.html

No comments: