Tuesday, August 25, 2009

Majlis Peguam mahu sebat dihapuskan

KUALA LUMPUR 24 Ogos - Majlis Peguam hari ini mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan agar menghapuskan hukuman sebat untuk apa jua kesalahan jenayah.

Menurut kenyataan itu, Majlis Peguam mengutuk dan menolak hukuman sebat kerana tidak bersesuaian dengan masyarakat Malaysia yang penuh dengan perasaan belas kasihan.

"Malah, hak asasi manusia antarabangsa juga mengutuk hukuman sebat dan apa jua hukuman dera. Hukuman ini dianggap sebagai zalim, tidak berperikemanusiaan dan kami menggesa kerajaan untuk menghapuskan hukuman sebat ini," kata kenyataan itu.

Tambah kenyataan itu lagi, hukuman sebat terbukti bukanlah suatu hukuman yang boleh dijadikan teladan kepada orang lain…

Ulasan: Hukuman sebat terbukti bukanlah suatu hukuman yang boleh dijadikan teladan kepada orang lain? Ye ke? Oleh itu banduan akan terus menjadi liabiliti kepada negara kerana hukuman yang ada tidak mendidik.

Tapi hukuman sebat wujud dalam Islam. Menurut Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) hukum Syarak yang mana pesalah boleh dijatuhkan hukuman sehingga 40 sebatan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat.

Menurut Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) lagi Mahkamah Sivil tidak terdapat hukuman sebat untuk pesalah wanita, lelaki berumut 50 tahun (kecuali atas kesalahan rogol), atau pesakit mental, tetapi perlu ditegaskan bahawa dalam Islam tidak ada beza antara pesalah lelaki dan wanita. Hak dan tanggungan mereka apabila melakukan kesalahan Syarak adalah sama di sisi Hukum Syarak dan di sisi Tuhan. 

No comments: