Monday, May 03, 2010

17 kes jenayah, 43 tangkapan libatkan pelajar asing 2009

KUALA LUMPUR 3 Mei – Sebanyak 17 kes jenayah dan 43 tangkapan melibatkan penuntut asing dicatat di negara ini sepanjang tahun lepas, Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, bagi tempoh Januari hingga Mac tahun ini pula terdapat 14 kes yang melibatkan 22 tangkapan.

"Jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan indeks jenayah pada tahun lepas yang berjumlah 209,417 itu, kes yang melibatkan pelajar asing adalah sebanyak 0.008 peratus sahaja. Manakala bagi tempoh yang sama tahun ini, jumlah indeks jenayah adalah 45,805 kes dengan 0.03 peratus melibatkan pelajar asing,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Negara di sini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Senator Tan Sri Jins Shamsudin yang meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan jumlah statistik kes jenayah di negara ini yang melibatkan penuntut antarabangsa dan apakah tindakan kerajaan terhadap penuntut yang terlibat.

Abu Seman berkata, polis sentiasa melakukan pemantauan terhadap penuntut asing di institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta di seluruh negara dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi dan Jabatan Imigresen. – Bernama

Ulasan: Kadang2 kita tertipu dengan statistik. Wajarkah pelajar asing terlibat dalam jenayah di negara kita? 

No comments: