Wednesday, May 05, 2010

Jimat RM600 juta bina 6 kampus UiTM. Ye?

PUTRAJAYA 4 Mei - Kerajaan dijangka mampu menjimatkan kos kira-kira RM600 juta bagi pembinaan enam buah kampus baru cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang menggunakan kaedah inisiatif pembiayaan swasta (PFI).

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, melalui PFI, kosnya sekitar tidak lebih RM300 juta bagi setiap kampus berbanding kaedah konvensional yang boleh melebihi RM400 juta sebuah.

''Ia juga dilihat bukan hanya mampu memperluaskan peluang untuk menambah akses kepada pendidikan tinggi tetapi pada masa sama menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.

''Ini kerana setiap perbelanjaan yang dilaburkan untuk sektor pendidikan tinggi dapat memberikan pulangan yang berganda jumlah yang dibelanjakan itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian Konsesi Pembangunan Kampus Cawangan UiTM Secara PFI Antara Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), UiTM dan Pemegang Konsesi di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Setiausaha KPT, Datuk Dr. Zulkefli A. Hassan.

Enam kampus baru cawangan UiTM itu adalah Pasir Gudang, Johor; Jasin (Melaka), Seremban 3 (Negeri Sembilan), Samarahan (Sarawak), Puncak Alam (Selangor) dan Tapah (Perak).

Selain itu, enam buah kampus dalam perancangan iaitu di Dengkil (Selangor), Pekan (Pahang), Mukah (Sarawak), Kapar (Selangor) dan Rembau (Negeri Sembilan) akan dimulakan pembinaannya di awal Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Mohamed Khaled memberitahu, pihak KPT akan memantau dengan teliti perkembangan setiap projek pembinaan enam kampus cawangan UiTM itu…

Ulasan: Yet to be proven. Macam-macam boleh jadi dalam perniagaan kroni BN/UMNO. Seperti biasa projek di bawah BN/UMNO, bila tersangkut nanti, duit rakyat jadi pertaruhan.

No comments: