Wednesday, April 21, 2010

Pendidikan seks tidak perlu di sekolah - Mahathir

KUALA LUMPUR 20 April - Pendidikan seks tidak perlu dijadikan sebagai satu subjek khas di sekolah-sekolah kerana ia terdapat dalam ajaran agama Islam, kata Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, subjek khas mengenai seks tidak perlu tetapi memadai menjelaskannya melalui cara yang baik supaya anak-anak faham dan tidak mudah terpengaruh dengan nafsu.

Menurut beliau, perkara-perkara yang mengajar tentang disiplin dan mengawal nafsu boleh dimasukkan dalam mata pelajaran Agama Islam kerana ia sebahagian daripada ajaran Islam. 

"Akibat tidak mengawal nafsu, bayi dibuang dalam tong sampah dan kerana itu dalam pembelajaran agama Islam perlu ditekankan tentang pentingnya pengawalan nafsu," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas berucap pada majlis Multaqa Yang Dipertua Perkim, Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama Guru-Guru Pendidikan Islam Kementerian Pelajaran dan warga Perkim peringkat zon tengah di Masjid Wilayah Persekutuan.

Dr. Mahathir juga menegaskan, semua pihak perlu memahami apa sebenarnya pendidikan seks itu kerana anak-anak akan tersalah tafsir istilah seks dengan membayangkan gambar lucah.

Terdahulu dalam ucapannya, bekas Perdana Menteri itu menarik perhatian tentang betapa pentingnya guru agama sekolah menekankan nilai yang dapat membentuk keperibadian anak supaya mereka dapat menjadi umat Islam yang kuat dan berjaya di dunia dan akhirat.

Beliau menegaskan, guru agama bukan sekadar mengajar anak-anak bersembahyang dan beribadat malahan perlu menerapkan nilai mulia supaya mereka menjadi inovatif dan sukakan ilmu sains bagi mencipta 'senjata' yang mampu mempertahankan umat Islam.

Tambahnya, melindungi umat Islam dengan penciptaan senjata juga dituntut oleh Islam kerana orang bukan Islam tidak akan menjual senjata terbaik kepada orang Islam.

"Hanya orang Islam yang berdisiplin, kuat pegangan agamanya, berjaya dan tidak miskin akan dihormati dan tidak mudah diperlekehkan oleh orang lain," katanya.

Ulasan: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil eloklah menerimanya kerana datang dari orang lama UMNO.

No comments: