Tuesday, April 27, 2010

Selamanya BN TAK BELI UNDI TAPI meRASUAH PENGUNDI

PASCA PRK HULU SELANGOR : BN TAK BELI UNDI TAPI RASUAH PENGUNDI
27 April 2010 by SOFI WAHAB • 

Pengerusi BN, Najib Razak menolak dakwaan PR bahawa Barisan Nasional (BN) terbabit dengan perbuatan membeli undi menggunakan dana awam bagi memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor Ahad lalu.

Sebaliknya, kata Perdana Menteri, apa yang dilakukan dalam kempen pilihan raya kecil itu adalah kerajaan menyelesaikan masalah sebenar yang dihadapi oleh rakyat di kawasan tersebut.

Saya setuju dengan Najib memang BN tidak membeli undi tetapi MERASUAH pengundi dengan wang, projek mee segera, janji dan sebagainya. Projek berharga jutaan ringgit dijanjikan oleh BN antaranya membina sekolah Cina, perumahan kos rendah, wang RM1,000 untuk peneroka Sungai Buaya dan lain-lain.

Puluhan juta ringgit malah mungkin ratusan juta ringgit hangus ibelanjakan oleh BN untuk menang di Hulu Selangor. Anwar Ibrahim menegaskan bahawa BN membelanjakan kira-kira RM65,000 untuk seorang pengundi bagi memenangi PRK tersebit.

Pada 24 April, PM Najib menjanjikan peruntukan sebanyak RM3 juta kepada SRJK (c) Rasa, pembinaan 200 unit rumah kos rendah di Hulu Bernam dan peruntukan RM25 ribu kepada dua pertubuhan Cina di Hulu Bernam, seandainya BN menang.

Pada 23 April, Najib mengumumkan pembayaran pampasan tanah atas pembelian tanah sebanyak RM 50 ribu kepada 100 orang bekas peneroka FELDA Sungai Buaya, yang membawa kepada jumlah RM5 juta. Setiap daripada mereka memperolehi RM1000 pada peringkat awal, dan ini merupakan hasil penantian 15 tahun oleh mereka.

Selain itu, Najib mengumumkan pembinaan susur masuk dan keluar Sungai Buaya di Lebuhraya Utara-Selatan yang bernilai RM85 juta, yang bakal dimulakan pada tahun depan dan dijangka akan disiapkan dalam tempoh dua tahun.
http://mutaligat.blogspot.com/2010/04/pasca-prk-hulu-selangor-bn-tak-beli.html

No comments: