Friday, April 23, 2010

Sejak bila pula Umno geli-geleman dengan arak?

Betulkah Umno geli-geleman dengan arak?
oleh: Mat Zain Mat Isa 

Memang tidak sayugia bagi mana-mana orang mendakwa semua pemimpin Umno terlibat dengan pengambilan najis . Malah satu tuduhan amat berat jika ada yang mengatakan sebahagian besar pemimpin besar-besar dalam Umno ada tabiat suka minum arak. Selain ia sukar dibuktikan dengan saksi dan fakta, ia juga satu generalisasi agak keterlaluan. 

Orang Umno pada asalnya hanyalah Melayu. Sebab itu tidak ada yang tidak Melayu di dalam Umno, melainkan hanya Melayu. Bermula dengan syarat keahliannya hinggalah kepada isu-isu diperjuangkannya, semuanya hangit dengan semangat Melayu.

Oleh kerana di negara kita ini sudah ratusan tahun orang Melayu diautomatikkan sebagai Islam, maka pada asasnya kita boleh kata orang Umno itu Islam. Sebab itu mereka sangat marah apabila timbul isu kafir-mengkafir suatu ketika dulu. 

Walau pun ketika itu para pemimpin Umno lantang menolak hukum Tuhan, mencerca ulama, malah secara terbuka menganjurkan perkara maksiat dan dosa besar, mereka tetap mendakwa mereka orang Islam yang taat. Pantang dilabelkan mereka kafir, hampir kiamat dunia dibuatnya. 

Isu kafir-mengkafir itu hanya dihentikan manipulasinya oleh Umno setelah seorang demi seorang para ustaz yang lantang mengkafirkan Umno dulu berhijrah menyertai Umno. Mudahnya Umno memaafkan mereka. 

Sensitiviti orang Umno terhadap label kafir juga semakin menurun. Apatah lagi setelah mereka sedar syarat keahlian parti itu tidak memestikan hanya orang Islam layak menyertainya. 

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini pula konsep Melayu dalam keahlian Umno itu diperluaskan menjadi bumiputera. Antara sebabnya ialah setelah parti tua itu merasa semakin kehilangan sokongan dan dokongan bangsa Melayu. Ia terpaksa meliberalkan takrif Melayu itu bagi membolehkan kaum-kaum lain membantu menongkat parti itu daripada terjelepuk ke tanah. 

Maka munculllah Bumiputera Sabah, Siam Perlis dan Serani Melaka dalam parti Melayu bernama Umno. Sejak itu, apabila ada pihak mengatakan ada orang Umno makan babi, minum arak atau buat maksiat, orang Umno tidak cepat melenting macam sebelumnya. 

Mereka boleh rasionalkan dakwaan itu sebagai ditujukan kepada kaum bukan Islam dalam parti mereka. Walau pun mereka tahu kata-kata itu sebenarnya turut ditujukan kepada orang Umno yang Melayu beragama Islam. 

Memang bukan semua orang Umno terlibat dengan dosa besar, khususnya tabiat meminum arak. Tetapi rakyat ada beberapa catatan agak memalukan mengenai penglibatan parti Melayu itu dengan minuman tersebut. 

Sebagai tulang belakang pemerintahan negara, Umno tidak boleh berlepas tangan dari segala urusan kerajaan. Antaranya ialah meluluskan industri pengeluaran arak dalam negara, sehingga Malaysia yang terkenal sebagai negara Islam contoh, juga di masa sama termasyhur sebagai salah sebuah negara pengeluar arak dunia. 

Pengiktirafan itu terbukti apabila Guinness Anchor, syarikat pengeluar jenama arak tersohor pada September lalu memilih negara kita sebagai salah satu lokasi sambutan sedunia meraikan ulangtahun ke-250 kejayaan industri arak jenama tersebut. Barangkali ada para pemimpin Umno kembang hidung apabila Kuala Lumpur diletakkan sebaris dengan Dublin dan New York selaku ibukota penganjur minuman memabukkan itu? 

Tahap pengambilan arak di negara kita juga dikatakan antara yang tertinggi di dunia. Jumlah tong arak digunakan dalam setahun dinisbahkan kepada jumlah penduduk menghasilkan purata penggunaan arak yang mengalahkan sebilangan negara maju di Barat. 

Sebetulnya tabiat meminum arak di kalangan rakyat negara kita bukan amalan baru. Suatu ketika dulu kita difahamkan arak menjadi minuman rasmi di majlis-majlis kerajaan. Hanya setelah PAS berada di dalam Barisan Nasional (BN), tradisi bercanggah dengan ajaran agama itu berjaya dihentikan. 

Wajar diakui jasa parti Islam itu mengusulkan kerajaan menghentikan tradisi menghidangkan arak di majlis rasmi kerajaan. Cadangan itu diterima setelah dibahas dan dibantah keras pemimpin BN lain, termasuk dari Umno. 

Malah kita diberitahu, bagi meraikan kaki-kaki botol itu, kerajaan membenarkan arak dihidangkan di bilik khas. Agaknya keadaan ketika itu samalah sebagaimana kaedah mengadakan bilik khas untuk perokok di beberapa premis tertentu sekarang ini. 

Pernah seorang pemimpin PAS yang ketika itu turut dilantik menganggotai kabinet bercerita bagaimana sinisnya para pemimpin Umno memperli pemimpin PAS dalam hal itu. Kata pemimpin Umno itu, “you (pemimpin PAS) tak boleh masuk bilik ni ya (bilik khas peminum arak), ia eksklusif untuk kami. Tempat you di bilik lain.” 

Kes itu antara yang menyerlahkan keakraban pemimpin Umno dengan minuman memabukkan itu. Sebab itu apabila ada seorang menteri besar Umno pada dekad 80-an dulu ke majlis rasmi kerajaan terhoyong-hayang dalam keadaan mabuk dan memakai pakaian ala-Mexico, cerita memalukan itu hanya menjadi bahan tawa. Umno sedikit pun tidak rasa terganggu dengan episod ala-Mantoya itu. 

Seorang pemimpin Umno lain di ibukota yang pernah dilantik menjadi timbalan menteri, tidak sah menyebut namanya tanpa menambah perkataan “Brandy” di belakangnya. 

Apakah kes-kes sebegitu sudah menjadi lipatan sejarah dan para pemimpin Umno kini sangat geli geleman dengan arak? Bukan mudah untuk rakyat percaya hakikat itu! 
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=7213

No comments: