Thursday, April 16, 2009

Ajarkan generasi muda sejarah negara

KUALA LUMPUR 15 April - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini berkata, generasi muda khususnya generasi merdeka, perlu diajar sejarah negara untuk memastikan mereka tidak mengulangi kesilapan lalu.
"Saya merayu supaya sejarah diajar," katanya dan menurutnya, ahli falsafah Amerika, George Santayana, pernah berkata: "Those who forget the lessons of history will be condemned to repeat their mistakes over and over again" (Mereka yang lupakan pengajaran daripada sejarah akan dihukum untuk mengulangi kesilapan mereka berulang-ulang kali).
"Bagaimana kita tahu yang kita kini tidak mengulangi kesilapan kita jika kita tidak tahu akan kesilapan kita di masa lalu. Kita perlu tahu. Kita perlu tahu keadaan yang menyebabkan kita dijajah. Kita perlu tahu bagaimanapun kita berjaya melepaskan diri daripada menjadi sebuah negara komunis…

Ulasan: Juga elok di ajar bagaimana ahli politik parti kebangsaan Melayu iaitu UMNO telah jatuh ke lembah rasuah yang menjahanamkan dan merosakkannya dari perjuangan asal membela Melayu padahal sibuk mengaut kekayaan negara melalui jalan yang tidak sah dan kebanyakan kroninya (towkey) berbangsa lain. Duit untuk dapat kuasa untuk dapat duit, begitulah yang berlaku berpusinglah kitaran kejam sejak PM ke 4. Ada sesiapa tahu ahli politik UMNO yang TIDAK KAYA? Juga bagaimana mereka secara tidak sah menyalahgunakan jentera kerajaan dan media massa untuk mengaibkan musuh politik mereka yang terbukti kemudiannya tidak bersalah. 

No comments: