Thursday, July 09, 2009

3 lagi mati di selatan Thailand

YALA 8 Julai - Tiga terbunuh setelah ditembak sekumpulan lelaki disyaki pejuang pemisah Islam di wilayah selatan negara ini, sementara satu letupan bom lagi mencederakan lima askar semalam.

Menurut polis, seorang lelaki Buddha berusia 40 tahun ditembak mati ketika sedang membeli barang di sebuah kedai runcit di wilayah Pattani semalam.

Polis berkata, lewat malam tadi, dua remaja lelaki Islam berusia 17 tahun yang sedang menaiki motosikal mati ditembak sekumpulan lelaki bersenjata di wilayah Narathiwat.

Polis berkata, dalam kejadian berasingan, lima askar cedera dengan dua daripada mereka parah apabila sebuah bom meletup lewat malam tadi di Yala.

Lebih 3,700 penduduk terbunuh dalam tempoh lima tahun pergolakan di selatan Thailand di Narathiwat, Yala dan Pattani, malah keganasan di wilayah-wilayah itu juga semakin memuncak sejak beberapa minggu lalu. – AFP

Ulasan: Thailand sukar aman selagi Muslim tidak diberikan keadilan sewajarnya. Khabarnya ada negara jiran yang suka dengan pergolakan berterusan di Thailand. Gaya macam kerajaan haram Israel. Nampaknya kadang-kadang jiran membaling batu menyimpan tangan. 

No comments: