Tuesday, July 07, 2009

Istana Dr Khir Toyo Bernilai 24 Juta?

July 06 Adun DAP dari Sekincan, Ng See Lim, mendedahkan hari ini, istana umpama resort di Jalan Suasa 7/1L dekat sini adalah milik bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo.Beliau mendedahkan, istana Khir itu dibina diatas tanah seluas lebih 50,000 kaki persegi atau 1.17 ekar.

Beliau mempunyai dokumen dari Jabatan Tanah Negeri yang menunjukkan Khir membeli lot seluas 31,794 kaki persegi dengan harga RM2.9 juta manakala lot satu lagi bersais 20,427 kaki persegi dengan harga RM900,000.

Dia juga mendakwa, istana dalam pagar tinggi itu dibina dengan kos melebihi RM20 juta. 

"Saya ingin mendapat penjelasan Dr Khir, yang mana adalah seorang doktor gigi sebelum menjadi MB selama lapan tahun, dari mana beliau dapat wang sebanyak sekurang-kurangnya RM24 juta itu," kata Ng See Lim dalam kenyataannya…
Sumber:siasahdaily

Ulasan: Boleh semak dengan juruukur bahan berdaftar mengenai anggaran kos banglo tersebut. Tetapi rakyat masih tertanya-tanya bolehkah SPRM bertindak sendirian tanpa izin PM? Buang sahaja perkataan Suruhanjaya sekiranya nadanya sama seperti dulu semasa BPR di bawah ketiak PM. Pendakwaan berpilih-pilih hanya tiada jika BN kalah dalam pilihan raya umum ke 13 nanti. Rakyat: Tepuk dada tanyalah iman, pilihlah keadilan dan ketelusan tegak di Malaysia. 

No comments: