Wednesday, July 29, 2009

Siapa rasis?: NGO Melayu sokong pendirian Dr. Mahathir

KUALA LUMPUR 28 Julai - Pelbagai pihak hari ini menyelar tindakan mereka yang menuduh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai rasis.

Bagi mereka, perjuangan mempertahankan kepentingan orang Melayu yang masih ketinggalan di tanah air sendiri adalah tidak salah, jauh sekali melangkaui batas yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, senario negara pada masa ini lebih menjurus kepada situasi dwi-standard iaitu Melayu akan dikecam habis-habisan dan digelar rasis apabila memperjuangkan kepentingan dan agenda mereka.

"Yang peliknya apabila kaum lain dengan lantang membuat pelbagai tuntutan dan membangkitkan isu- isu sensitif, tidak pula mereka dianggap sebagai rasis. Tetapi apabila Melayu yang bersuara akan terus dicap sebagai rasis," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ruangan Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia kelmarin mempersoalkan banyak pihak bukan Melayu terutama parti-parti politik Cina yang kurang senang dengan tulisan Dr. Mahathir mengenai kepentingan orang Melayu dan menuduh beliau sebagai rasis.

Reaksi daripada tuduhan itu, Dr. Mahathir berpendapat mereka yang menuduh beliau rasis semata-mata kerana mempertahankan kepentingan orang Melayu dan menyuarakan hakikat kedudukan semasa kaum tersebut, juga merupakan orang yang rasis.

Sementara itu, Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Reezal Merican Naina Merican menegaskan, adalah tidak adil melabelkan Dr. Mahathir sebagai rasis hanya kerana beliau memperjuangkan nasib kaum Melayu yang masih gagal menikmati dengan sewajarnya kekayaan 'kek' ekonomi negara.

Katanya, sekiranya benar bekas Perdana Menteri itu seorang rasis, mengapa sepanjang 22 tahun beliau mentadbir negara, kaum lain turut mendapat banyak manfaat.

"Kaum bukan Melayu yang paling banyak mendapat kek ekonomi sepanjang tempoh itu, malah senarai 10 individu terkaya negara juga kebanyakannya dari kaum Cina dan India.

"Pihak lain tidak sepatutnya selektif dalam menghormati keluhuran Perlembagaan Persekutuan, aspirasi perkara lain dipatuhi tetapi apabila membabitkan Fasal 153 mengenai keistimewaan Melayu, enggan pula dihormati," ujarnya.

Tegas beliau, usaha untuk meningkatkan taraf sosio ekonomi kaum teras iaitu Melayu amat penting kerana ia akhirnya akan membawa kepada kestabilan sesebuah negara terutama yang didiami oleh masyarakat majmuk.

"Mahukah kita menjadi seperti Zimbabwe, masyarakat kulit hitam jumlahnya 90 peratus berbanding kulit putih yang hanya 10 peratus, tetapi harta dan kekayaan mereka hampir mencapai 100 peratus, akhirnya negara itu sentiasa bergolak akibat perasaan tidak puas hati," ujarnya.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani berkata, kaum lain di negara ini perlu menghormati Melayu sebagai kaum teras dan sepatutnya membuang sejauh mungkin perasaan buruk sangka mereka.

Beliau yang menyokong penuh kenyataan Dr. Mahathir itu menjelaskan, orang Melayu bukannya berniat untuk mengaut sepenuhnya kekayaan negara tetapi hanya menuntut hak mereka yang sebenarnya telah pun dipersetujui bersama sebelum ini.

"Jadi, sebenarnya langsung tiada sebarang isu berbangkit. Melayu sebagai kaum teras mahu hidup harmoni cuma sekiranya kaum ini terus tercicir dikhuatiri akan mewujudkan jurang pemisah yang besar dan ia adalah tidak sihat kepada sebuah negara majmuk," katanya.

Ulasan: Selalunya kaum minoriti cepat mempersoalkan hak keistimewaan kaum majoriti padahal perkara itu telah di persetujui untuk mencapai kemerdekaan dulu. Tanpa hak keistimewaan pun mereka sudah mendapat apa yang di hajatinya. Adakah mereka akan selembut kita apabila mereka memerintah Malaysia? Cukuplah kenangan hitam kaum Melayu di Singapura.

No comments: