Wednesday, July 15, 2009

Elakkan "Perang Conventional" lawan BN

Tajuk asal: Elakkan "Perang Conventional"

Barisan Nasional seumpama Imperialis Amerika boleh melakukan apa saja didalam perjuangan merebut kuasa dan mempertahankan kuasa. Amerika boleh musnahkan Iraq dan Afghanistan diatas sebab pejuang-pejuang disana mengambil jalan ringkas dan menentang Amerika diatas kekuatan Amerika. Mereka menggunakan senjata konvensyional dan manakan terdaya oleh mereka untuk menentang senjata moden Amerika. 

Gerakan Fatah di Palestin amat liat untuk ditumpaskan seketika mana mereka dulu tidak mengikut rentak Israel yang dibekalkan dengan senjata moden Amerika. Fatah sudah kehilangan arah perjuangan kini apabila rentaknya mengekori rentak Israel sedangkan tidak mempunyai kelengkapan yang hebat.

Iraq sudah dihancurkan oleh Amerika, manakala, Afghanistan masih boleh bertahan apabila mereka kembali kepada perjuangan "hit and run" dalam bentuk perang gerila.

Vietnam merupakan contoh terbaik apabila rakyatnya tidak terikut dengan rentak perperangan gaya Amerika tetapi menentang gergasi dunia itu dengan cara perang rakyat dan perang gerila.

Untuk menentang musuh yang mempunyai segala-galanya (wang, alat-peralatan negara, kakitangan kerajaan, kehakiman, polis, SPR, SPRM dan segala-galanya) maka perang terbuka amatlah tidak cocok.

Maka parti-parti pembangkang perlu merubah strategi, ubah dari perang terbuka kepada perang gerila, bererti bertindak mengikut keserasian tempat, masa dan keadaan. Tidak lagi gerakan terbuka mendedahkan segala strategi yang boleh dibantutkan dengan mudah, yang boleh disembur gas pemedih mata, air asid, dan tangkapan. Pembangkang tidak akan dapat mengatasi kekuatan BN yang menguasai semua media (cetak dan elektronik). 

Tetapi dibidang informasi kepada rakyat ini masih begitu luas ruang kosong untuk Pembangkang menemui rakyat, gunakan ruang itu, dan ruang itulah yang tidak digunakan oleh BN dan ruang itulah BN tidak mempunyai kekuatan dan kepakaran.
Pembangkang tidak akan dapat mengatasi kekuatan BN yang menguasai kewangan Negara.

Tetapi ada bidang kerja yang sangat berkesan yang tidak perlu menggunakan wang yang besar untuk menjalankan kerja-kerja dikalangan masyarakat, dan ruang itulah yang tidak digunakan oleh BN dan ruang itulah BN tersangat lemah.

Perang Konvensyional memberikan advantage kepada BN, manakala Perang Gerila tidak menguntungkan BN. Saya tertunggu-tunggu strategist manakah yang akan membawakan perubahan ini.
http://lubokkawah.blogspot.com/2009/07/elakkan-perang-conventional.html

No comments: