Monday, March 15, 2010

Elak ke kopitiam tanpa sijil halal Jakim

KUALA LUMPUR 14 Mac – Umat Islam diminta menggunakan kuasa pengguna dengan mengelakkan diri daripada mengunjungi kedai kopi atau kopitiam yang tidak mempunyai sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kerana statusnya meragukan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata, umat Islam harus sedar ketiadaan sijil halal Jakim akan mendedahkan mereka untuk makan atau minum bahan-bahan yang tidak dapat dipastikan, sama ada ia halal atau sebaliknya.

Katanya, Islam amat menitikberatkan soal makanan kerana daripadanya ia akan membentuk sahsiah, peribadi dan jati diri seseorang.

Semuanya ini terpulang kepada kesedaran umat Islam sendiri. Dalam soal makanan, kita harus lebih berhati-hati, peka dan prihatin kerana makanan ini yang akhirnya menjadi darah daging kita.

“Ini tidak, tengok sahaja pekerjanya bertudung, ada rupa Melayu sedikit, kita kata kedai itu halal. Belum tentu lagi halalnya,” kata Mashitah kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Seruan Mashitah ini dibuat berikutan sebahagian besar kopitiam di seluruh negara masih gagal mendapatkan sijil halal Jakim walaupun pelbagai pendedahan dibuat oleh media sebelum ini..

Ulasan: Eloklah minum yang di buat isteri di rumah kita. Jangan makan dan minum kecuali yang halal saja.

No comments: