Monday, March 29, 2010

Yahudi Kurang Ajar, Angkuh, Sombong…

Oleh IZMAS

DENGAN angkuh dan sombong, rejim Zionis di bawah Perdana Menteri Benjamin Netanyahu tidak memperduli bantahan Amerika Syarikat (AS) dan kecaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya menghentikan pembinaan haram 1600 penempatan baru Yahudi di timur Baitulmaqdis. Malah rejim berdegil akan menambah bina 20 buah lagi rumah baru di tempat sama setelah diluluskan parlimen Israel tanpa memperduli kemarahan berterusan penduduk Palestin dan umat Islam seluruh dunia. 

Kedegilan dan keangkuhan rejim Yahudi itu sudah menimbulkan kemarahan pentadbiran Barrack Obama yang enggan berunding lanjut dengan rejim itu selagi Israel tidak menghentikan segera pembinaan penempatan haram di Baitulmaqdis. Lawatan 2 hari Netanyahu ke Washington tidak mendapat layanan dan liputan istimewa seperti lazimnya yang menampakkan sambutan luarbiasa paling dingin diberikan pada sekutu rapat AS itu sejak berdekad yang lalu. 

Beliau sebenarnya dipulaukan dalam lawatannya pentingnya ke Washington oleh Presiden Obama yang enggan berbincang panjang dengannya selagi beliau berkeras dan tidak mahu berkrompomi memberhentikan segera semua projek pembangunan haram di wilayah Baitulmaqdis yang dipertikai antarabangsa. Setiausaha Agong PBB, Ban Ki-moon sudah memberi amaran keras rundingan damai Timur Tengah tidak akan disambung semula selagi rejim tidak segera menghentikan membina rumah baru di timur Baitulmaqdis. 

Sehari sebelum bertemu Obama, Netanyahu dalam ucapannya di hadapan pertubuhan pelobi Pro-Israel dan Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika-Israel (AIPAC) di Washington, menegaskan bahawa Baitulmaqdis bukan wilayah penempatan Yahudi yang menjadi rebutan tetapi sebenarnya ibu negara Israel. 

Beliau berkata, negara Yahudi itu tidak akan menyerahkan Baitulmaqdis kepada penduduk Palestin, sebaliknya menjadikan bandar suci itu sebagai ibu negaranya walaupun tidak diiktiraf dunia antarabangsa. Menurutnya, orang Yahudi membangunkan Baitumaqdis sejak 3000 tahun lalu dan akan terus membangunkannya sehingga hari ini. Katanya lagi, beliau hanya meneruskan dasar-dasar kerajaan Yahudi sejak 1967 apabila Israel menang dalam peperangan dengan jiran-jiran Arabnya, menawan timur Baitulmaqdis dan dijadikan sebagai sebahagian wilayahnya. 

Kemarahan dunia tidak tertumpu kepada negara-negara Islam dan Washington saja. Britain sudah mengusir duta Israel di negara itu, Ron Proser atas tuduhan Agen Perisikan Rahsianya (Mossad) terlibat memalsukan passport palsu Britain dalam kegiatan merancang pembunuhan Komander Hamas, Mahmoud al-Mahbuh di sebuah hotel di Dubai pada Januari lepas. Perbuatan keji agen perisikan Mossad itu sudah memperkecil kewibawaan kedaulatan negara Britain dan seolah mempermain kebolehan pihak berkuasa keselamatan negara Inggeris itu di mata dunia. 

Keangkuhan, kedegilan dan kesombongan bangsa Yahudi sudah lama diberitakan panjang lebar dalam AlQuran terutama Surah AlBaqarah. Mereka adalah dari bangsa yang tidak pernah bersyukur dan berterimkasih kepada segala pemberian, kesenangan dan pertolongan yang diberikan oleh Tuhan untuk kaumnya. Kaum mereka telah diselamatkan oleh Nabi Musa dari kezaliman Firaun yang ingin menghapuskan mereka, tetapi mereka tidak bersyukur dan tetap engkar dengan perintah Tuhan setelah diberi pertolongan. 

Mereka mendakwa berasal dari darah keturunan Bani Israel yang melahirkan ramai nabi-nabi dan rasul yang dimuliakan dan bijaksana. Mereka mendakwa dari bangsa pilihan dan kaum selain mereka di dunia ini - termasuk bangsa Arab – adalah hina dan halal darahnya dibunuh dan dikorbankan. 

Demikianlah sehingga Allah Yang Maha Mengetahui menurunkan Nabi Besar Baginda Muhamad SAW dari keturunan Arab Quraish - sebagai pesuruh terakhir yang dijanjikan - mereka tidak dapat menerima kerana Muhamad bukan dari keturunan Bani Israel. Mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa Muhamad bukan dari keturunannya dan marahkan ketentuan Tuhan yang sudah dijanjikan. 

Begitu angkuhnya pendirian mereka sehingga membuat berbagai rancangan dan perancangan ingin membunuh Nabi yang ditunggu itu - walaupun sedar dan sudah diberitahu dalam kitabnya - bahawa Nabi yang dijanjikan itu sebenarnya berasal dari susur galur keturunan yang sama. Baginda Muhamad SAW bermula dari darah Nabi Ismail (beribukan Siti Hajar) dan sepupu kepada Nabi Ishak (beribukan Siti Sarah). Keduanya putera dari bapa yang sama - Nabi Ibrahim Kalimullah yang amat dimuliakan Allah. 

Begitulah angkuhnya Yahudi tidak mahu menerima Baginda Muhamad sebagai utusan dan pesuruh terakhir yang dijanjikan untuk semua kaum dan agama – termasuk kaum Yahudi - dan Islam adalah agama sebenar yang diterimaNya, bukan agama-agama lain seperti Kristian atau Yahudi. Seorang penganalisis politik terkenal berbangsa Yahudi yang agak krtikal dengan bangsanya sendiri berpendapat secara sinikal, kebanyakan masalah besar di dunia ini boleh diselesaikan apabila bangsa Yahudi dapat dihapuskan dari muka bumi ini.  

Seorang bekas pensyarah sejarah di Maktab Perguruan yang sudah bersara pernah bercerita kepada penulis secara berseloroh bahawa dunia ini boleh menjadi aman damai jika bangsa-bangsa Yahudi, Kristian dan Islam boleh hidup bersama, bersatu hati dan mengikut suruhan Tuhan yang satu. Mereka semua gulungan ahli kitab dan menerima agama mereka dari utusan dan pesuruh yang diturunkan dari Tuhan yang sama seperti yang diceritakan dalam kitab suci. 

Bolehkah mereka bersatu hati? Bolehkah bangsa Yahudi dan rejim Zionis itu yang terkenal zalim dan keras kepala itu mengalah - memulangkan semua wilayah yang sudah ditawan dalam peperangan tahun 1967 dulu kepada jiran-jiran Arabnya terutama wilayah suci Baitulmaqdis?

http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=6772

No comments: