Wednesday, March 24, 2010

Pembunuhan Altantuya: Perencanaan siapa?

Pembunuhan Altantuya: Perencanaan siapa terhadap Sirul? 

Di Dewan Rakyat, Zulkifli Noordin sebentar tadi sakan-sakan membela Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu (saya akan siarkan hansard ucapannya di bawah bila hansard tersebut disiapkan nanti). Itu hak dia.

Sambil kita tidak berhak untuk menuduh Perdana Menteri terlibat, ia tidak bermakna kita tidak berhak untuk merasa hairan dengan kelakunya yang begitu pelik dalam isu tersebut.

Kita juga berhak bertanya apa sebenarnya di sebalik keluhan Koperal Sirul Azhar Umar seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini 4/2/09 dalam berita bertajuk "Saya sekadar dikambing hitam, kata Sirul" seperti di bawah:

Tertuduh kedua kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu memberitahu Mahkamah Tinggi Shah Alam bahawa dia adalah sekadar "kambing hitam yang harus dikorbankan" untuk melindungi rancangan dan niat mereka yang tidak berada dalam mahkamah ini untuk menghadapi pertuduhan.


"Saya tidak mempunyai sebarang sebab untuk mencederakan apatah lagi mengambil nyawa mangsa dengan begitu kejam," kata Koperal Sirul Azhar Umar dengan nada suara yang sebak ketika memberi keterangan membela diri.

Sirul, 37, dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman, turut menyentap perasaan mereka yang berada dalam mahkamah dengan merayu agar tidak dijatuhkan hukuman mati, lapor Bernama

"Saya merayu kepada mahkamah yang kini berada di dalam kedudukan dan mempunyai kuasa untuk menentukan hidup dan mati saya, agar tidak menghukum saya sekaligus menyempurnakan perencanaan mereka terhadap saya," katanya sambil dilihat mengesat linangan air mata.

Rakyat mesti bangkit bertanya, siapakah mereka yang tidak berada dalam mahkamah untuk menghadapi pertuduhan? Perencanaan siapa terhadap Sirul? Kalau penyiasat persendirian P Balasubramaniam berbohong dan pembohong besar, adakah tidak pelik seseorang yang berkuasa tidak dilihat berani menghadapi si pembohong yang tidak ada kuasa sehingga terpaksa dibikin drama melarikan si pembohong itu?

Saya tidak tuduh Najib. Saya hairan. Bila saya hairan, saya tanya. Itu sahaja.

http://penarikbeca.blogspot.com/2010/03/pembunuhan-altantuya-perencanaan-siapa.html

No comments: